Ännu en testförare fast 

 På torsdagsnatten togs ännu en tysk testförare för rattfylleri i Arjeplog. Den tredje i år.

? Slarv, nonchalans och korkat beteende, tycker länspolismästare Karl-Bertil Arosenius.  

ARJEPLOG2005-03-12 06:30
<P align=left>De tyska testförarna fortsätter att fastna i polisens alkoholkontroller.</P>
<P align=justify>I fjol var det några stycken på helåret.</P>
<P align=justify>I år är det redan tre stycken som har stoppats på knappt tre månader, varav den senaste klockan två på torsdagsnatten.</P>
<P align=justify>? Det är tre för mycket, säger Anders Holmlund, trafikansvarig på Arjeplogspolisen.</P>
<P align=justify>? Vi har blåskontroller två av fem helger, närmast nu till helgen. Då är jag övertygad om att det blir fler som åker fast, säger han.</P>
<P align=justify>Förra året hade Arjeplogs polisstyrka i uppdrag att göra 650 rattfyllerikontroller. I år har personalstyrkan utökats med en person till fyra anställda och de ska därför göra 850 kontroller.</P>
<P align=left>Även arjeplogare </P>
<P align=justify>? Det kommer vi att klara med råge, säger Anders Holmlund, som menar att med mer resurser skulle det gå att göra ännu mer.</P>
<P align=justify>Han konstaterar att testförarna är i majoritet bland de som åker fast, även om det är arjeplogare som kör berusade.</P>
<P align=justify>? Man kan fråga sig varför det är så många testförare, men jag tror att det beror på kulturella skillnader och på att tyskarna har 0,5 promille som gräns, medan vi har 0,2. Det innebär att de hemma kan dricka två starköl, men inte här. De tyskar vi stoppar har oftast varit på krogen och ätit och druckit alkohol enligt tyska mått.</P>
<P align=justify>Anders Holmlund konstaterar att polisen regelbundet besöker testförarnas företag för att informera. Senast för två veckor sedan informerades ett hundratal testförare på den stora testanläggningen på Veitoudden.</P>
<P align=left>Skämmigt</P>
<P align=justify>Biltestföretagen tar seriöst på saken, menar han.</P>
<P align=justify>? De tycker det är skämmigt med publicitet. Efter senaste mediedrevet har det varit massor med publicitet i tyska media och jag umgås med många tyska testförare, som säger att det inte kan ha undgått någon vad som gäller i Sverige.</P>
<P align=justify>Anders Holmlund konstaterar vidare att det tar tio dagar att få besked om exakt promillehalt, eftersom Arjeplogspolisen måste skicka blodprov till Statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping.</P>
<P align=justify>? Det beror på att vi inte har någon intoxilator, som de har nere vid kusten. Vi har tjatat om det och haft med det som önskemål i vår investeringsplan flera år, men det stryks varje gång, säger han.</P>
<P align=justify>Ytterligare ett problem är att utländska förare tar mer tid att hantera.</P>
<P align=justify>? En svensk klarar vi på under en timme med provtagning på vårdcentralen och ett kortare förhör, medan en utlänning tar två?tre timmar, tid som vi blir upplåsta och som gör att det blir fritt fram för andra rattfyllerister eftersom vi lämnar platsen. Vi måste dessutom ringa jouråklagaren och kräva in deposition från föraren. För honom som stoppades i natt handlade det om 8.800 kronor.</P>
<P align=left>Räcker till</P>
<P align=justify>Länspolismästare Karl-Bertil Arosenius tycker att polisen har de resurser som går att kräva i Arjeplog.</P>
<P align=justify>? Eftersom länstrafikpolisen koncentrerar sig på de stora vägarna vid kusten är upplägget att poliserna i inlandskommunerna själva ska göra blåskontroller och det är de jätteduktiga på. Att skicka dit fler poliser är ingen lösning.</P>
<P align=justify>Han menar att information är A och O, både från polisen och från testförarnas företag.</P>
<P align=left>Nonchalans</P>
<P align=justify>? Det handlar också om att företagen måste sätta press på sina anställda och att deras beteende får konsekvenser. Jag har lärt känna de här företagen som oerhört seriösa och vet att de vill ha ordning och reda.</P>
<P align=justify>Karl-Bertil Arosenius tillägger:</P>
<P align=justify>? Testförarna vet att en krona inte är lika mycket värd som en mark och på samma sätt känner de till att de inte får dricka alkohol och köra bil i Sverige. När de ändå gör det handlar det om slarv och nonchalans mot våra regler. Det är ett rätt korkat beteende.</P>
<P align=justify></P>
<P align=justify>&nbsp;</P>
<P align=right>Jonas Hansson</P>
<P align=right>jonas. hansson@kuriren. com</P>
<P>0911/911 92</P>&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om