"Du får för lite tryck på dragbilen"

Lastbilsbranschen kräver krafttag för att stoppa den typ av ekipage som troligtvis ledde till dödsolyckan förra veckan. "Ställer till väldigt mycket olyckor vid vinterväglag, säger Malin Öhrlund.

Malin Öhrlund, företagare i åkeribranschen, kräver krafttag för att den typen av ekipage som var inblandad i dödsolyckan förbjuds.

Malin Öhrlund, företagare i åkeribranschen, kräver krafttag för att den typen av ekipage som var inblandad i dödsolyckan förbjuds.

Foto: Jessica Tervaniemi

Älvsbyns kommun2020-02-16 13:31

Det var i tisdags förra veckan som dödsolyckan inträffade på väg 94 mellan Korsträsk och Vistträck i Älvsbyns kommun. 

En olycka som fick en tragisk utgång när en 85-årig man avled av sina skador.

Enligt polis och räddningstjänst körde fordonet med den förolyckade rakt in i lastbilsekipaget som sladdat och stod rakt över vägen.

I fredags dömde det regionala skyddsombudet vid Transport, Urban Vikström, ut lastbilens däck. Han var också mycket kritisk till att just dessa EU-trailers var tillåtna i Sverige.

Malin Öhrlund, åkeriföretagare och styrelseledamot i Sveriges åkeriföretag i Norr, har en liknande syn på problemet. Fordonskombinationerna, med en tvåaxlig dragbil och ett treaxligt släp, fungerar inte i vinterväglag.

– Det spelar nästan ingen roll vad du har för däck, det är knappt du klarar dig med snökedjor. Du får för lite tryck på dragbilen och då finns risken att ekipaget viker sig, säger Malin Öhrlund.

De svenska lastbilarna kör i de flesta fall med dragbilar som har tre axlar.

– Då får du ett helt annat tryck på hjulen på dragbilen.

Problemet finns i dag på regeringens bord, uppger Malin Öhrlund. 

Infrastrukturministern, Thomas Eneroth (S), har tillsatt en utredning och för att se över regelverket, om det går att förbjuda den typen av ekipage.

– Det är vi väldigt positivt inställda till. Den här fordonskombinationen ställer till väldigt mycket olyckor på vintervägar. Så är det, säger Malin Öhrlund och fortsätter:

– Men det blir ju problem i och med att vi är med i EU. I Norge är dom ju förbjudna.

Sedan förra sommaren är det lag på att alla axlar på ett lastbilsekipage ska ha godkända vinterdäck under vintermånaderna. 

Tidigare sa regelverket att däcken på styr- och drivaxlar skulle ha vinterdäck.

– De ska vara märkta enligt standard, men de behöver inte vara dubbade, säger Malin Öhrlund som blev djupt berörd av dödsolyckan.

Hennes tankar finns hos anhöriga.

– Det är fruktansvärt för personen som sitter i lastbilen också. Det är troligen inte han som äger bilen, utan han är chaufför. Man får inte glömma bort att det är en människa också, som kanske jobbar under felaktiga förhållanden. Han har det också fruktansvärt hemskt. Man tänker på dem allihop.

I fredags häktades lastbilschauffören misstänkt för vållande till annans död. 

Karta: Korsträsk
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!