Det hela började sommaren 2016 då Linnéa Mzoughi kände att hon själv inte orkade ta hand om sin son Eyoub som är 5 år. Pressen på henne hade blivit för stor. Så i oktober lämnade hon in en ansökan till Försäkringskassan om personlig assistans för sonen. Än väntar hon på ett beslut.
Försäkringskassan: "Inte hanterat det tillräckligt skyndsamt"
Interna personalproblem inom Försäkringskassan är en av orsakerna till att hanteringen av Linnéa Mzoughis ansökan om personlig assistans för hennes son har dragit ut på tiden. Över ett år har gått sedan hon lämnade in ansökan men något beslut har inte kommit.
– Till stor del har det berott på vår hantering men också litegrann på familjen. Vi har väntat på uppgifter från familjen som har gjort att det dragit ut på tiden, säger Birgitta Lindgren som är områdeschef på Försäkringskassan.
Den 9 januari kom två handläggare hem till Linneá Mzoughi för att intervjua henne. Efter det slutade den erfarna handläggaren. En mindre erfaren handläggare fick ta vid.
– Den handläggare som var med då slutade hos oss och då blir det alltid ett överlämnande och tyvärr har det dragit ut på tiden. Jag vill verkligen beklaga, för det här är inte vår normala handläggningstid, säger Birgitta Lindgren.
I juli skickade Försäkringskassan några kompletterande frågor till familjen.
– Det fanns en situation där vi väntade på ytterligare kompletteringar från mamman och det drog också ut på tiden, säger Birgitta Lindgren.
I september var svaren hos Försäkringskassan och Linnéa Mzoughi fick veta att beslutet skulle komma inom två månader. Men det har dröjt.
– Vi har inte hanterat det tillräckligt skyndsamt och det finns inte något speciellt skäl som jag kan peka på. Jag beklagar verkligen. Det har högsta prioritet nu. Förhoppningsvis inom ett par veckor kommer ett besked, säger Birgitta Lindgren.