Upprustning av Stambanan

Nu förbereder Trafikverket för att kunna återuppta upprustningen av Stambanans nordliga del.

Urspårning. Stambanans dåliga skick ska åtgärdas, trots allt.

Urspårning. Stambanans dåliga skick ska åtgärdas, trots allt.

Foto: Eija Dunder

Älvsbyn2015-09-06 10:00

Det gäller sträckan Boden- Bastuträsk, en viktig del inte minst för gods, exempelvis SSAB:s Stålpendel och skogsindustrins transporter. På sträckan färdas också persontåg.

Upprustningen är ett kapitel för sig.

Läs mer: Ännu värre.

Det fanns en tidsplan men skicket på järnvägen var så pass dåligt att en tidigareläggning av arbetena inleddes.

Av etapperna hann delen Boden- Älvsbyn avverkas. Därefter tog det stopp, Trafikverket förklarade att det saknades pengar till övriga delar.

Hastigheten är begränsad till 70 km i timmen. Det påverkar flödet och inte minst SSAB har ondgjort sig över förluster.

När upprustning kan ske har inte angetts.

Nu pågår kabelsänkning på delar som står inför upprustning. Kabel grävs ner djupare för att inte skadas i senare arbete.

– Man kan göra det här samtidigt med andra arbeten, men vi gör det här för att spara tid, säger Fredrik Rosendahl, enhetschef inom järnvägsunderhållet vid Trafikverket.

Sedan en tid finns en plan för återupptagen upprustning, arbetena går ut på att byta slipers och räls.

2016: Delen Älvsbyn fram till trakten av Koler. Fyra mil.

2017: En ungefär lika lång sträcka som gäller Koler-Träskmark, Västerbotten.

2018: Träskmark- Bastuträsk.

Året därefter kan makadamrening komma att utföras. Enkelt förklarat sugs makadam in och renas och man kan fördela om makadam.

Det finns ett krux, alltjämt är inte pengarna säkrade.

– Det vi har är en inriktning. Planen fastställs i december så fortfarande vet vi inte hur mycket pengar vi har, säger Fredrik Rosendahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om