TACP ska leda flyget rätt

Den lilla bilkolonnen parkerar tyst bakom skyddande snödrivor.Två av TACP-gruppens medlemmar smyger fram för att få fri sikt.Vi är i Afghanistan.Alias Korsträsk, Älvsbyn.

INTE RIKTIGT PÅ RIKTIGT. Övningen utanför Älvsbyn var mer fokuserad på att komma ut och leda flyg och var därför inte helt autentisk. Men i maj blir det allvar då gruppen åker till Afghanistan med FS23.

INTE RIKTIGT PÅ RIKTIGT. Övningen utanför Älvsbyn var mer fokuserad på att komma ut och leda flyg och var därför inte helt autentisk. Men i maj blir det allvar då gruppen åker till Afghanistan med FS23.

Foto: David Kristiansen

Älvsbyn2012-03-13 06:00

Det finns någon form av fientlig verksamhet en halv kilometer bortom oss, på andra sidan ett öppet fält.

Målet ska bekämpas med hjälp av flyg. TACP-gruppens uppgift är att leda in flyget. TACP står för Tactical air control party, taktisk flygkontrollarbetsgrupp. Den leds av en FAC, Forward air controller.

Flygplanet vare sig hörs eller syns för tillfället. Det ligger på 3.000 meters höjd vid en så kallad Contact point, CP, en bra bit bort. Allt inom denna bransch är på engelska och mycket är förkortningar.

Prickskyttar
Vid CP väntar piloten på att få inflygningstillstånd samt uppgifter från TACP-gruppen, framför allt om var målet befinner sig. Detta förmodas vara en fientlig prickskyttegrupp med insurgenter, upprorsmakare, som uppehåller sig vid fältet.

En terrängbil av typ Galten står en bit bakom de två vid snödrivan. Bilen är gruppens rullande central och där finns allt från sofistikerad radarutrustning till material för att vara ute i terrängen under ett antal dagar.

Soldaterna som spanar använder ett lättare laserinstrument för avståndsmätning med GPS-koppling.

Radion pratar på.

-  Time check, knastar en röst

Vi hör ljudet av ett flygplan på väg in i området. Fokuseringen tilltar.

Nu kunde ett anfall ha inletts. I stället börjar flygplanet kretsa runt området. Till slut ges klartecken och planet gör ett anfall mot det av FAC utpekade och lokaliserade objektet.

Skott kommer
Efter ytterligare anfall utsätts gruppen för beskjutning. En person "träffas" och gruppen avslutar, hoppar in i bilarna och drar sig tillbaka. En landningsplats för helikopter som ska hämta den skadade har också positionerats fram.

Gruppen som vi följer är från Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur. I maj ska gruppen åka med FS23 till Afghanistan.

Dagens övning är inte helt realistisk, utan nu övas grunderna.

-  Det här var första gången som detta förband jobbade med denna fordonstyp. Målet var att komma ut och leda flygplan, sammanfattar Hans Larsson, chef för FACTEC, den enhet vid A 9 i Boden som utbildar personalen. Gruppen består av jägarsoldater och föraren måste exempelvis lära sig att köra och sköta en bil som de normalt inte använder.

På höjd
Denna dags flygplan var en Sk 60 från F 21 och platsen Korsträsk, nära biltestanläggningen. I Afghanistan ligger flyget vanligen på 3.000 meters höjd och kan med hjälp av dagens vapensystem verka därifrån.

-  Ibland kan plan gå ner på lågsniffning 15 meter ovanför en by som varning. Därmed har man sagt att "här är vi, fortsätt gärna med vad ni gör, men ni vet att vi är här nu". En intention har därmed visats, förklarar Hans Larsson.

Klä skott
Han menar avslutningsvis att Försvarsmakten felaktigt får klä skott för insatsen i Afghanistan.

-  Gemene man förstår ofta inte Försvarsmaktens roll i samhället. Insatsen är inget som Försvarsmakten hittat på, utan har sin grund i en bred politisk överenskommelse i riksdagen och ett FN-mandat.

En TACP-grupp har normalt till förfogande två fordon av typ pansarterrängbil 6, Galten i dagligt tal.
4-5 platser finns och i bilen ska rymmas personlig utrustning
och grupputrustning, vatten och mat.
Galten står emot finkalibrig eld. FS23 är den styrka som i maj sänds till Afghanistan för ett halvårs tjänst.
I 19 har huvudansvaret för styrkan. FACTEC: Enheten i Boden, Sveriges enda, som utbildar den här typen av militär personal.

TACP: Tactical air control party. Party står för arbetsgrupp. "Arbetsgrupp för taktisk flygkontroll."

FAC: Forward air controller, TACP-gruppens chef.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!