Svek bråkig elev

En elev hotade en annan elev via Lunarstorm och hotade rektorn med kniv.
Likväl som omgivningen behövde arbetsro behövde eleven hjälp men Älvsbyns kommun svek honom, anser Skolverket.

ÄLVSBYN2006-04-15 06:30
Skolverket kritiserar kommunen för att inte ha levt upp till kraven kring elevens rätt till utbildning. Inte heller har kommunen klarat att ge honom det stöd och det mottagande i särskolan han skulle ha.<br>Älvsbyns kommun har nu på sig till 7 juli att till Skolverket redovisa vad som gjorts för att rätta till bristerna.<br>Blev avstängd<br>Anmälan till verket gjordes av förälder till eleven Denne började för några år sedan på särskolan, på försök. Han blev avstängd och fick hemundervisning. Det godkände föräldern men menar att hon inte hade något val. Hemundervisningen kom med tiden att blandas med undervisning i skolan men i praktiska ämnen fick inte eleven vara på plats och inte heller äta tillsammans med klassen.<br>Orolig och störande<br>Eleven var orolig och störande. Från skolan anförs att hans otrevliga språk och beteende sågs som ett problem. Han hotade rektorn med en förskärare.<br>Han skrev kränkande om en annan elev på Lunarstorm, på internet. Då blev han avstängd från datorn och reagerade med att attackera den elev kränkningen gällde.<br>Älvsbyns kommun hade gjort upp ett kontrakt som innebar bestraffning om den orolige eleven slogs, sade fula ord eller på annat sätt inte skötte sig. Föräldern reagerade på att kontraktet enbart tog sikte på eleven. Brott mot kontraktet föranledde placering i enskilt rum en dag, eventuellt flera dagar. Brott mot vissa andra regler kunde innebära skolarbete över raster och i andra fall avstängning från att använda datorn.<br>Skolverket får kritik<br>Den kritik Skolverket framför går sammanfattningsvis ut på att kommunen inte hade någon helhetslösning. Det kan ha försvårat att hantera eleven och situationer då han blev aggressiv.<br>Verket konstaterar att det enligt skollagen finns möjlighet att på försök och med begränsad tid ta emot en elev i särskolan. <br>Men det finns ingen dokumentation som tydliggör överenskommelsen om den här eleven. Eleven var placerad i särskolan på försök i två år. Längsta försökstid är ett halvår.<br>Den utvecklingsplan för eleven som kommunen gjorde saknar program för åtgärder. Det finns ingen kartläggning eller analys av eleven och hans situation. Ofta var eleven inbladad i konflikter. I utvecklingsplanen finns däremot få åtgärder som undanröjer svårigheter.<br>Det kontrakt som skrevs följdes inte. Lika bra det, för i särskoleförordningen finns inte utrymme för påföljderna i kontraktet, påpekar Skolverket.<br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om