Polarbröd bygger nytt

Försäljningen av Polarbröds produkter från bageriet i Älvsbyn har ökat och fyrskift har införts.  Kring nyår sjösätts investeringar i bageriet på 40 miljoner kronor. - Vi får högre kapacitet, säger VD Karin Bodin.

LJUST FÖR LJUST BRÖD. Trenden att äta mörkt bröd har vänt, vilket gynnar Polarbröd som företrädesvis säljer ljust bröd, enligt Karin Bodin, VD Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM

LJUST FÖR LJUST BRÖD. Trenden att äta mörkt bröd har vänt, vilket gynnar Polarbröd som företrädesvis säljer ljust bröd, enligt Karin Bodin, VD Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM

Foto: Roland S Lundström

ÄLVSBYN2008-04-17 06:00
Polarbröd har utöver anläggningen i Älvsbyn även bagerier i Bredbyn och Omne, i Mellannorrland. Företagets omsättning 2007 landade på 680 miljoner kronor, mot 623 miljoner året innan.- 2007 har varit ett bra år för oss, summerar Karin Bodin. Hon bedömer att innevarande år kan bli bättre.Rörelseresultatet 2007 blev 63 miljoner kronor. Det är en viss ökning mot året innan, fast vinstmarginalen blev lägre.Älvsbybageriet, som producerar veteprodukter, har enligt Karin Bodin haft ett strålande år. Försäljningsökningen har enligt henne lett till övertid och prövningar för personalen.Den investering som ska genomföras kring årsskiftet är beslutad och gäller som framgått installationen av en ny linje.- Vi byter ut en gammal, den är utnött. Vi ser också över hela paketeringen i Älvsbyn, säger Karin Bodin.Den utökade skiftgången till fyrskift i bageriet är tillfällig, klargör hon. Treskift är vad som över tid väntas gälla.Investeringar
I Omne, som producerar det mörka brödet Polarkraft, uppges också gå bra. Investeringar på 120 miljoner kronor är aktuella och resulterar i ny bagerilinje samt investeringar i byggnaden. Maskininstallationer väntas genomföras till hösten och driften ska vara igång vid årsskiftet.I Bredbyn produceras tunnbröd.- Där har vi haft flera tuffa år. Tunnbrödet tog stryk i hälsodebatten. Det håller på att vända, säger Karin Bodin.Hälsodebatt
Aktuellt i Bredbyn är investeringar i bättre ugnar samt satsning på kvalitetsmedvetenhet och ökad delaktighet från personalen.För några år sedan tilltog debatten om huruvida konsumenten bör välja mörkt bröd framför ljust, för hälsan. Det blev en utmaning för Polarbröd, som företrädesvis sålt ljust bröd.- Det har vänt, trenden är inte lika stark, nu är det mer miljöfrågor som gäller, säger Karin Bodin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om