Piloten överlevde flygkraschen

Piloten gjorde en missbedömning och landningen slutade i en krasch.  Flygplanskroppen blev rejält tillknycklad men Christer Wretlind klarade sig mirakulöst nog undan med några plåster.

KRASCHLANDNING. Piloten missbedömde banans längd vilket resulterade i en kraschlandning som slutade på järnvägsspåret.  Foto: Linda Wikström

KRASCHLANDNING. Piloten missbedömde banans längd vilket resulterade i en kraschlandning som slutade på järnvägsspåret. Foto: Linda Wikström

Foto: Linda Wikström

Älvsbyn2010-10-02 06:00
Morgondimman låg tjock över flygfältet i Älvsbyn när Christer Wretlind, 70, närmade sig i en Piper PA 32R. Han beslutade sig därför för att cirkulera några varv ovanför flygplatsen och väntade på att solen skulle lätta upp dimman. Strax efter klockan tio bedömde han att sikten var god nog för att ställa ner hjulen på landningsbanan som består av ett cirka en kilometer långt gräsfält. - Jag visste att det var en kort landningsbana, säger piloten till Norrbottens-Kuriren. Missbedömning
Under inflygningen gjorde han en missbedömning och upptäckte för sent att banan inte skulle räcka till för att få stopp på flygmaskinen. - Skogsdungen närmade sig väldigt snabbt så jag drog på gasen och försökte stiga igen. Försöket lyckades men 50 meter ovanför marken träffade planet ett par trädtoppar och dök snabbt ner mot marken. Christer Wretlind berättar att han inte hann uppfatta vad som hände sedan men spåren på platsen talar sitt tydliga språk. Fick lite panik
Planet har åkt rakt genom ett cirka 40 meter långt ungskogsparti, slagit ner i en korsande grusväg, kanat cirka tio meter och stannat uppe på banvallen som tillhör Piteåbanan. - Min enda tanke efter att planet stannat var att ta sig ut. Risken är ju stor att det börjar att brinna och jag fick lite panik när jag upptäckte att jag satt fast. Lyckligtvis så tog inte planet eld och efter ett tag lyckades jag trycka ut plåten så pass mycket att jag kom ut. När räddningsledaren på olycksplatsen, Ulf Nilsson, fått reda på att piloten klarat sig undan med några blödande skrapsår så skakar han bara på huvudet. - Ja, han har haft änglavakt, det är en sak som absolut är säkert. Sådan där tur har man inte två gånger. Han kunde lika gärna ha flugit rätt in i elledningarna ovanför järnvägen, säger Ulf Nilsson. Utreds
Flygkraschen ska nu utredas av haverikommissionen. Polisen har också startat en utredning som ska avgöra om piloten brutit mot någon av luftfartsbestämmelserna. Flygplanskroppen fraktades under gårdagen bort från järnvägen och blir kvar i Älvsbyn en tid framöver. Christer Wretlind däremot återvände till Stockholm redan under kvällen. Några planer på att ta tåget i stället fanns dock inte. - Nej, det blir en flight från Kallax under kvällen. Jag har flugit sedan 1974 och har över 4.000 flygtimmar. Det är första gången i mitt liv som jag är med om något sådant här och förhoppningsvis var det också den sista.
Piper PA 32R En uppgraderad version av Piper PA28 som är ett av världens vanligaste allmänflygplan. Maskinen är utrustad med sex sittplatser och en större motor. Kan flyga upp till 306 kilometer i timmen och i rekommenderad hastighet kan modellen flyga cirka 160 mil per tankning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om