Arbetena gäller 36,5 km från Älvsbyn till Storblåliden, Koler, nära gränsen till Västerbotten. Anbuden ska ha kommit in i slutet av januari. I arbetena ingår byte av räl till en grövre räl jämfört med den som ligger där. Makadam ska renas och kompletteras.
Vissa förarbeten ska utföras men de stora åtgärderna är planerade till veckorna 30-40, alltså med början kring sensommaren. Jobben utförs nattetid under omkring sju timmar per dygn.
Tågtrafiken kommer att påverkas, med tillfälligt nya tider.
– Man planerar så att tågen ligger tätt före och tätt efter arbetena, säger projektledaren Per Lindmark, Trafikverket.
Upprustningen sker mot bakgrund av att Stambanans del Boden-Bastuträsk bedömdes vara väldigt sliten. Arbetena tidigarelades som följd av larm om behov av snabba åtgärder.
Arbetena indelades i fyra etapper. Efter att sträckan Boden-Älvsbyn gjorts klar stoppades projektet. Nu ska alltså en andra etapp utföras. Kostnaderna beräknas till 280 miljoner kronor, uppger Per Lindmark.
Industrin, som nu sinkas av dålig järnväg och sänkt hastighet, befarar att den ska sinkas även under upprustningarna. Sammanhållna arbeten föredras därför.
– Mot slutet av januari vet vi om vi får pengar till en fortsättning, i så fall etappen Bastuträsk-Träskmark. Det kan gå att komprimera så att det jobbet utförs samtidigt med det andra 2016. Sista etappen kan möjligen utföras 2017, säger Fredrik Rosendahl, chef järnvägsunderhåll, Region Nord.