Lever Laver upp igen?

Det kan bli en gruva inom Fyrkanten.Boliden letar svaret. Mycket vet bolaget redan.

Foto: Styrud

Foto: Styrud

Foto:

Älvsbyn2012-05-15 06:00

Platsen är flera mil utanför Älvsbyn.

- Vi började borra 2009 och det ser positivt ut. Därför fortsätter vi. Det finns en stor volym som vi inte vetat av tidigare. En jättestor grej, en av de största vi hittat, men det är för tidigt säga om det blir någon brytning. Vi har för dåligt underlag för en kvalificerad uppskattning av tonnage och halt, säger Boliden minerals prospekteringschef Hans Årebäck.

Främst handlar det om koppar samt låga halter guld, silver och molybden, det sistnämnda för legeringar i stålindustrin.

Aktuella kopparmineraliseringen på berget Lill-Laver, Älvsbyn, på 500-700 miljoner ton är i storleksordning som i Aitik.

I Aitik finns en malmreserv som i genomsnitt innehåller 0,25 procent koppar.

Prospekteringsresultatet för Lill-Laver påvisar kopparhalt på 0,15 till 0,25 procent.

Process
Borrningarna på den Bolidenägda marken utförs till juni-juli. Under hösten kan bolaget ha mineraltillgångsberäkningen av tonnage och halt klar.

Parallellt påbörjas i sommar en förberedande miljöundersökning.

- Syftet är att kunna söka bearbetningskoncession, säger Hans Årebäck. Koncession innebär en rätt att bryta.

Ett sådant tillstånd räcker inte utan det krävs även miljötillstånd från mark- och miljödomstolen.

Sammantaget en process på flera år.

Borrar och kollar
Det Boliden nu gör via entreprenören Styrud är att borra och samla borrkärnor som analyseras och i det arbetet är Piteåföretaget ALS minerals involverat. På några år har det borrats så många hål att sammanlagda sträckan motsvarar över två mil.

Lill-Laver ligger ett par kilometer från Laver, där gruvbrytning utfördes av Boliden för 70 år sedan. Då utfördes begränsade undersökningar av Lill-Laver, berättar Hans Årebäck. Bolaget har däremot gjort undersökningar på 1970-talet och 1990-talet och då tittat även på Lill-Laver, fast inte fullt ut.

Det finns även tillstånd för undersökning av närliggande platser.

Stambanan
Studier av brytningsmetod och andra tekniska delar anstår tills klarhet finns om det är meningsfullt.

Under förra gruvepoken kördes kopparsligen på lastbil till byn Korsträsk där den lastades på tåg för frakt till Rönnskär. Boliden ger ingen vink om upplägget i händelse av ny brytning. Till bilden hör att en godsterminal via andra krafter byggs i Älvsbyn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om