Mitt i snöyran presenterades på fredagen en affär där företagare inom biltestning, busstrafik och turism tar över Hotell Storforsen. "Vi har mycket att göra", konstaterar de.
Läs mer: Ägarbyte.
Ännu ett hotell säljs alltså ut från hotellgruppen kring Hilding Holmqvist.
Senast såldes Pite havsbad, som delvis blir asylboende.
– Det är inte aktuellt för oss, säger Lars-Erik Granberg, som blir vd i Hotell Storforsen framöver.
Hilding Holmqvist, han som sålde Pite havsbad till bland andra företagaren Tobias Lindfors, skulle inte ha satsat på en uppgörelse med Migrationsverket.
– Nej, och det beror på att jag inte vill valla om. Jag påstår inte att det är fel. Ända sedan Clifford Söderbergs tid har havsbadet stått nästan tomt på vintern, det är inte klokt. Nu tar de in 60 miljoner per år på det här. Det finns ju samtidigt en själ i det, ska vi låta folk stå ute i snön, säger Hilding Holmqvist.
Hotell Storforsen ska i ny regi drivas som tidigare, med gäster från biltestning, militära tester, konferens och turism. Campingen är attraktiv men för liten. Några investeringsplaner avslöjas dock inte i det här skedet.
– Vi kommer att utveckla, lovar Jens Hardegård, en av de nya ägarna.
Först och främst ska allt komma på plats.
– Vi som tar över känner varandra, vi bor eller verkar alla på orten och det här är en pärla som vi efter mycket tjat med Hilding Holmqvist till slut fått köpa. Den första kontakten togs för mer än ett år sedan, säger Hardegård.
Lotta Berglund blir kvar som hotellchef. Köparna tappar däremot det kontaktnät som den stora hotellgruppen har. Samtidigt ska nya ägarna tillvarata den erfarenhet de själva har från respektive bransch.
– Självklart finns synergier, säger Lars-Erik Granberg.
Prislappen avslöjas inte. Hilding Holmqvist säger att det var svårare att skiljas från hotellet vid Storforsen än Pite havsbad. Älvsbyns kommunledning, i form av Bill Nilsson, på sin tid, var också lättare att göra upp med än folket i Umeå.
När Holmqvist köpte Hotell Storforsen var omsättningen 10-12 miljoner kronor per år. Hotellet byggdes ut, nu ligger omsättningen på 30 miljoner, uppger säljarsidan.
Hotellgruppen har sålt Malmia och Stadshotellet i Skellefteå, Nordkalottenhotellet, Pite havsbad och Storforsen.
Kvar finns Bodensia, Stadshotellet i Piteå, Arctic i Luleå samt driften av Sense i Luleå och flyghotellet på Arlanda.
Samtidigt har familjen Holmqvist köpt fastigheter i Västerbotten och har utvecklingsplaner.
Ska alla hotell säljas?
– Nej, nu ska vi inte sälja något mer, vi ska ha fem kvar, säger Hilding Holmqvist.