Godsterminal i Älvsbyn
Älvsbyn kan snart bli en stor järnvägsmakt. Älvsby Godsterminal AB har skapats och både Älvsbyhus, Polarbröd och Älvsby kommun jobbar för att förverkliga drömmen om att lasta av containrar. - Banverket var väldigt positiva, ingen framställde någonting negativt, säger Älvsbyns kommunalråd, Bill Nilsson.
Foto: Jonas Hansson
En godsterminal är en förutsättning för att företagen i Älvsbyn ska kunna växa. Det är även viktigt för miljön, anser Bill Nilsson.Företagen har allt att vinna, och inget att förlora, och trots att det kommer bli en stor investering, kommer kostnaderna minska.- Det känns fel att inte kunna lasta av i Älvsbyn när ändå vi har järnvägen här, säger Jens Hardegård, platschef Polarbröd Älvsbyn.- Det är rimligt att starta det här på en gång och gå in med en tredjedel var, säger Donald Johansson, VD ÄlvsbyhusMinska transporterna
För Norrbottens industrigiganter Älvsbyhus och Polarbröd skulle en container-godsterminal i Älvsbyn vara en oerhörd tillgång och spara in mycket tid- och resursslöseri genom att få bort de onödiga transporterna.- Som det ser ut nu så passerar tågen Älvsbyn och lastar av i Gammelstad. För att varorna sedan ska transporteras med lastbil till Piteå och Älvsbyn. Det vore mer rationellt att lasta av i Älvsbyn, säger Donald Johansson, Älvsbyhus.Så ser verkligheten ut för Polarbröd och Älvsbyhus. Varje dag får de skicka sina varor till Luleå, för att sedan se dem igen, flera timmar senare då de passerar järnvägen precis utanför fönstret.- Stambanan går genom Älvsbyn, industriområdet ligger vid järnvägen, det finns en bangård och stickspår för växling, det är bara märkligt att det inte gjorts tidigare, säger Per Nilsson, utvecklingschef på Älvsby kommun.Utreds efter sommaren
Diskussionen om en avlastningsterminal i Älvsbyn har funnits i 20 år. Redan då såg kommuner och företag möjligheten som det innebar, men då hänvisade Banverket till godsterminalen i Gammelstad.- Banverket håller på att kolla på det här nu och ska höra av sig efter semestern, men de verkar inte vara omöjliga. Nu är förhållandet annorlunda än för 15 år sedan, säger Bill Nilsson.Gammelstads godsterminal börjar nämligen bli överansträngd.Viktigt för miljön
Den 20 maj satt Älvsby kommun, Älvsbyhus, Polarbröd, Green Cargo och Banverket i möte. Då diskuterades frågan om att bygga en godsterminal. Inget aktivt kapital har i dag investerats, men Donald Johansson VD, Älvsbyhus anser att det är rimligt att investera en tredjedel var.- Nu har vi i samråd med kommunalrådet bildat bolaget Älvsby godsterminal AB, ett sätt att visa med vilket allvar vi ser på det här, säger Per Nilsson, Älvsby kommun.Miljötänkande
Miljötänkande och ökad produktion är två viktiga faktorer för Älvsbyhus och Polarbröd. I går kunde Polarbröds VD, Karin Bodin berätta att bageriföretaget skulle satsa 200 miljoner kronor, främst på järnvägstransport.Järnvägen är framtiden, men finns det ingen godsterminal i Älvsbyn måste lastbilarna ändå köra fram och tillbaka mellan Älvsbyn och Gammelstad.- Nu har argumenten för järnvägstransporten ökat, inte minst av miljömässiga skäl. Älvsbyhus och Polarbröd har sin marknad nationellt och internationellt. Det krävs fungerande transporter då, och tåg är miljövänligast, säger Per Nilsson.
Bill Nilsson grundar sitt resonemang på Länsstyrelsens regionala systemanalys av infrastrukturen 2010-2020.
"I takt med ökade rörliga kostnader för vägtransporter kommer kostnaden för omlastningar att utgöra en allt mindre andel av de totala transportkostnaderna. Det kommer således att bli mer lönsamt att föra över gods från väg till järnväg även vid relativt sett kortare avstånd. Detta kommer att ställa krav på ett tätare nät av omlastningspunkter och terminaler. Det är viktigt att trafikverken ges tillräckliga resurser att finansiera även denna typ av infrastruktur".
"I takt med ökade rörliga kostnader för vägtransporter kommer kostnaden för omlastningar att utgöra en allt mindre andel av de totala transportkostnaderna. Det kommer således att bli mer lönsamt att föra över gods från väg till järnväg även vid relativt sett kortare avstånd. Detta kommer att ställa krav på ett tätare nät av omlastningspunkter och terminaler. Det är viktigt att trafikverken ges tillräckliga resurser att finansiera även denna typ av infrastruktur".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!