Resultatet som anges är före bokslutsdispositioner och skatt. För 2009 redovisade Polarbröd, med sina tre bagerier, en förlust på 3,4 miljoner kronor.
Trots lägre omsättning 2010, orsakad främst av sämre efterfrågan på mörkt bröd, har det förbytts till ett plus på 18,7 miljoner.
- Vi är inte helt nöjda men det är en väsentlig förbättring, säger Karin Bodin, vd i Polarbröd.
För det här året budgeterar Polarbröd en vinst på 50 miljoner kronor. Ungefär där låg bolaget under goda år.
- Vi behöver ligga i den nivån för att kunna investera och göra förbättringar, säger Karin Bodin.
Årsomsättningen - senast 714 miljoner kronor - ska via ökad försäljning till 2015 ha stigit till en miljard kronor, enligt målsättningen.
Går halva vägen
Vid styrelsemötet nyligen kom Polarbröd till skott vad gäller en planerad satsning i Älvsbyn. Polarbröd ska bygga ut men avvaktar med investeringen i nya maskiner.
- Vi tog ett inriktningsbeslut och börjar med att bygga ut. Sannolikt fullföljer vi planerna, men det har varit stora svängningar i efterfrågan och vi vill vara säkra på att inte hoppa i galen tunna, säger Karin Bodin.
Planerna har varit kända en tid. Polarbröd har studerat en investering i bageriet i Älvsbyn på cirka 60 miljoner kronor som innebär en effektivisering av inpackningen av bröd. Då krävs utbyggnad och nya förpackningsmaskiner.
Från företaget har tidigare rapporterats om ökad efterfrågan på det bröd som tillverkas i Älvsbyn. Inpackningen betraktas som en flaskhals. Nu väljer alltså företaget en försiktig väg.
Facebook
Polarbröd har senaste tiden lanserat nya bröd.
Samtidigt tar nu företaget otraditionella grepp för att nå konsumenterna.
Otraditionella vägar till konsumentkontakt är inte ovanliga. Max har till exempel lanserat butiksförsäljning av hamburgerbröd för att komma ut på nytt sätt.
Nyligen lanserade Polarbröd sig som aktivt i nya medier och företaget finns på Facebook.
- Vi vill ha en direktkontakt med konsumenterna och vill ha in synpunkter. Vi märker stor aktivitet i bloggvärlden och vill vara med. Vi får på det här sättet en pulsmätare på vad vi gör, säger Karin Bodin.
På Kvinnodagen i år kopplas företaget samman med World challenge i Göteborg, med seminarier och frågor kring jämställdhet och kvinnors styrka, med armbryterskan Heidi Andersson som ett av ansiktena utåt.
Polarbröd förknippar sig gärna med sammanhanget, resonerar ledningen.