?Gå inte i den fällan?

Förslaget att avskaffa transportbidraget bygger på att pengarna inte räcker till många stödformer, och då får man välja bort.
Gå inte i den fällan, uppmanar Polarbröds VD Ola Rönnqvist.
? Vi får nu en diskussion om transportbidraget. Men första frågan är ju varför regionala stöden måste begränsas.

ÄLVSBYN2006-04-15 06:30
Kuriren berättade häromdagen att transportbidraget ? det stöd företag med långt till marknaden får ? föreslås avskaffas. Det rådet har konsulter vid Capgemini gett regeringen, som beställde den analysen av stödformerna som företaget gjort.<br>En grund för att se över vad stödpengarna bör gå till är att regeringen satt en gräns. De regionala stöden får tillsammans inte kosta mer än en miljard kronor per år. Då är frågan vad som bör vara kvar och vad som ska bort.<br>Fast i stället för att politiker från Norrland slåss om kakans begränsade innehåll vill Ola Rönnqvist, VD i Polarbröd, att de höjer blicken.<br>&nbsp;? Vi får nu en diskussion om transportbidraget ska vara kvar eller inte. Men EU hade ju inget att säga om att vi nyligen återställt transportbidraget, efter fjolårets hastiga sänkning. Den första fråga politikerna bör ställa är varför de regionala stöden begränsas, säger Ola Rönnqvist.<br>För Polarbröd innebär avskaffat transportbidrag att sju miljoner kronor inte kommer in. <br>&nbsp;? Det innebär en lägre vinst, vilket ger mindre utrymme för investeringar. En vanlig rationalisering i sådana fall är färre anställda, kommenterar han.<br>Det som kommer att ske om transportbidraget avskaffas är att större industrier flyttar närmare marknaden, förutspår han. Utan att säga att tillverkning ska läggas där påpekar Ola Rönnqvist att Polarbröd har två fabriker 40 mil söder om Älvsbyn.<br>När den kortlivade sänkningen av transportbidraget genomfördes deklarerade grannen Älvsbyhus VD Donald Johansson att gränsen för när det lönar sig att tillverka husen i Norrbotten förflyttats. Företaget har flera fabriker och den viktiga Mälardalsregionen var inte längre något för Älvsbyfabriken. <br>&nbsp;? Jag har själv tillfrågats när den här analysen gjordes och hoppas att fler företagare här uppe också blev tillfrågade. Analysen är gjord av stockholmskonsulter och jag förstår inte deras världsbild. De föreslår alltså att man istället för att ha transportbidraget ska satsa på tillväxtföretag. Vad är då vi som får transportbidraget? Det visar sig ju att de företagen växer. Vi har ju gjort det över tid, säger Ola Rönnqvist.<br>I företagsvärlden ifrågasätts faktorer som anses konkurrenshämmande.<br>&nbsp;? Transportbidraget tillhör inte det företagarna brukar ifrågasätta.<br><br>Bakgrund Förslaget<br><br> Kuriren berättade på skärtorsdagen att näringsdepartementet beställt en analys av konsultföretaget Capgemini av vilka effekter på företagen som transportbidraget och de nedsatta sociala avgifterna har. Regeringen behöver veta det eftersom EU-kommissionen beslutat om nya riktlinjer för regionala stöd, från 2007 och framåt.<br> Capgemini föreslår i rapporten att transportbidraget avskaffas. Rabatten på arbetsgivaravgifterna bör dras in. I stället för att kompensera befintlig verksamhet för svåra konkurrensförhållanden bör insatserna gå till företag som är på tillväxt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om