Bantat transportstöd hotar länet

Älvsbyhus fabrik i Skåne kan ta över tillverkningen för den heta Stockholmsregionen. Sänkt transportstöd gör det till en sämre affär att leverera från Älvsbyn. ? Jobb flyttas från Älvsbyn till Skåne, konstaterar VD Donald Johansson.

ÄLVSBYN2005-08-11 06:30
Det är 300 hus årligen han talar om, en mycket stor del av produktionen från Älvsbyn.<br>Han konstaterar också att en utveckling av det här slaget näppeligen varit avsikten med transportstödet, vars syfte är att motverka nackdelen i konkurrensen med långa avstånd till marknaderna.<br>Älvsbyhus har sina stora marknader långt bort från företagets hemvist. Det var ett skäl till att öppna fabriken i Bjärnum i Skåne. Den ska serva områden på sydligare breddgrader. I Finland finns en ny fabrik för marknaden där.<br>Tappar Mälarregionen<br>Älvsbyhus kan få transportstöd för frakter från Älvsbyn. På avstånd över 40 mil är stödet 30 procent av kostnaden. Passeras gränsen utgår stöd från första milen. Nu är transportstödet sänkt till tio procent.<br> ? Kostnaderna stiger med fyra miljoner kronor. För Älvsbyhus händer det ingenting just nu. Vad vi kan konstatera är där-emot att gränsen för transporter från Älvsbyn har flyttats. Tidigare gick gränsen i Nyköping, nu går den kring Gävle, säger Donald Johansson.<br>Älvsbyn har plötsligt tappat den heta Mälardalsregionen. Det bär sig bättre att ta husen dit från Bjärnum. Älvsbyhus har för närvarande inte naturlig kapacitet för att leverera husen till Mälardalen från Skåne. Det skulle krävas övergång till tvåskift. Det kostar mer än ordinär drift men inte lika mycket som att ta husen från Älvsbyn, resonerar Donald Johansson, som säger att företaget sedan tidigare har räknat noggrant på de här kostnaderna.<br>Skåns angelägenhet<br>Framöver kan dock Bjärnum skaffa sig högre kapacitet. Och i stråket mellan Nyköping och Gävle, som alltså kan bli en skånsk angelägenhet, har Älvsbyhus en försäljning från Älvsbyn på 300 hus. Därav Älvsbyhuschefens krassa uttalande om att jobb flyttas till Skåne och alternativet i Älvsbyn är att hitta 300 husköpare per år inom eget transportområde. Finns de?<br>Företaget reder sig i vilket fall som helst. Fast som norrbottning är Donald Johansson än mer upprörd än som företagsledare.<br> ? Det här är en katastrof för länet. Långsiktigt förlorar vi vår konkurrensförmåga. Men nu är det ingenting att göra åt. Sundsvall och delarna därifrån inåt mot norska gränsen får 15?30 procents stöd. Här uppe får vi tio. och oavsett vad du håller på med så vet vi att marknaderna finns från Mälardalen och söder-ut, säger Donald Johansson och efterlyser logiken i politiken.<br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om