Älvsbyhus vägrar betala 92.000 kronor

En konsument fick rätt i Allmänna reklamationsnämnden, i en tvist om brister vid utfört takarbete. Trots det vägrar Älvsbyhus kompensera kunden. - Vi ser fram emot en prövning med viss förväntan, säger Älvsbyhus vd Donald Johansson.

Foto: Jonas Hansson

Älvsbyn2009-08-21 10:34
En konsument i Borlänge fick rätt i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, i en tvist om brister vid utfört takarbete. Enligt nämndens avgörande rekommenderas Älvsbyhus att ersätta kunden med det belopp han kan visa att han blivit påförd för omläggning - dock högst till en kostnad av 92.000 kronor.Trots det vägrar Älvsbyhus i Älvsbyn att kompensera kunden. De har istället erbjudit honom en förlängd garantitid på underlagstaket i tio år, samt 20.000 kronor. Något som Älvsbyhus kallar goodwillersättning.- Vårt sätt att visa att taket är bra. Vi hade kunnat ge 20 års garanti, säger Älvsbyhus vd Donald Johansson.Bakgrunden till ärendet har sin start i november 2006. Kunden tecknade ett entrepenadavtal med Älvsbyhus. Efter besiktningen vidtogs åtgärder som kunden inte kunde godkänna. Framförallt omtejpningen av undertaket som hade drygt 100 hål. Tejpningen gjordes om - men den höll inte måttet och visade sig senare vara föråldrad.- Jag har inte sett taket personligen. Men vi har säkerställt att det inte finns risk för läckage, säger Johansson och fortsätter:- Vi har försökt kompensera kunden av ren goodwill, men han är inte intresserad.Efter turer fram och tillbaka anmälde kunden sedan ärendet till ARN där den fick rätt och rätt till maximalt 92.000 kronor. En summa som skulle täcka kostnaden för att en annan entreprenör skulle färdigställa taket. Ett tak som alltså Älvsbyhus och vd:n Donald Johansson menar är funktionsdugligt.- Det är inte felaktigt. Vi har levererat en korrekt produkt, säger Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om