Det är just för att få effektivare transporter kopplat till tåget som det i Älvsbyn nu byggs en godsterminal.
Polarbröd, Älvsbyhus och Älvsbyns kommun har drivit på projektet. Vem som hanterar trafiken när den blir färdig återstår att se.
Ironiskt nog skickar Älvsbyhus inte längre de långväga husen på tåget.
- Vi har använt Green cargo och de har stängt lossningsorter. Om vi då ska köra till en järnväg och har byggplatsen tio mil bort, och dessutom ska köra flera gånger, det är ingen bra affär. Så vi skickar husen hela vägen med lastbil, säger Benjamin Blomqvist, transportchef vid Älvsbyhus.
Lastbilar tar över
Polarbröd transporterar mjölet till Älvsbyn via Green cargo medan färdigt bröd körs på lastbil till Luleå för att omlastas till Cargonets tåg mot Malmö och Göteborg. Bröd som ska utomlands tar lastbil därifrån. Företagets andra bagerier berörs också.
När Cargonet inom kort upphör med tågtransporterna måste brödfrakten lösas akut.
- Vi har en lösning via Schenker där vi lyckats ordna lastbilstransporter i stället för tåg, säger Caroline Lundström, logistikansvarig vid Polarbröd.
Utslaget på ett år handlar det om 1.000 lastbilar med släp och då gäller det frakterna från Polarbröds bagerier i Norrland.
Långsiktigt vill Polarbröd i stället utöka transporterna på järnväg, slår platschefen Jens Hardgård fast.
- Men vi kan inte betala ett väsentligt högre pris för att få göra det. Järnvägen måste ha ett konkurrensmässigt pris. Vi ser att priserna går upp, det talar för lastbil, säger han.