"Årets viktigaste arbetsvecka"

Tillväxt och bostadsbyggande i Luleå är ett direkt resultat av kommunens närvaro i Almedalen. Det är kommunalrådet Niklas Nordström (S) övertygad om.

Gör reklam för Boden. Jeanette Nilsson ser Almedalen som en utmärkt plats för att knyta nya kontakter.

Gör reklam för Boden. Jeanette Nilsson ser Almedalen som en utmärkt plats för att knyta nya kontakter.

Foto: Göran Ström

Almedalen2017-07-01 08:00

Även i år har Almedalsveckan en given plats i Niklas Nordströms kalender. Kommunalrådet är en av åtta personer i Luleås delegation som åker till Visby för att ordna seminarier och delta i möten.

Luleå har en gemensam plattform tillsammans med bland andra Bodens kommun och Region Norrbotten. Även Kiruna har folk på plats vid politikerveckan och därmed är det samma trio Norrbottenskommuner som förra året som närvarar i Almedalen.

Bodens processledare Jeanette Nilsson tycker att det är märkligt att intresset för Almedalen inte är större i Norrbotten.

– Jag kan fundera på varför vi bara är tre kommuner som tycker att det är viktigt, säger hon.

De tre kommunernas satsningar skiljer sig åt. Medan Kiruna inte ordnar några egna evenemang och i stort sett bara har utgifter för resa och boende (knappt 60 000 kronor 2016) lägger Luleå och Boden – som har en gemensam plattform med bland andra Region Norrbotten – ned betydligt mer resurser.

För Boden landade notan för Almedalen 2016 på en bit över 200 000 kronor.

Luleå satsade ungefär 550 000 kronor. Förutom resor för drygt en handfull deltagare handlade det om en halv miljon kronor till kommunikationsbyrån Yours, som stod för planering och projektledning.

I det ingick bland annat flera seminarier, två mingelbjudningar och del i Norrbottensmiddagen. Middagen hade ett 40-tal gäster – allt från politiker och statssekreterare till näringslivstoppar.

Niklas Nordström tycker att det inte råder några tvivel kring att pengarna är välinvesterade. Han säger att det ökade bostadsbyggandet i Luleå är ett direkt resultat av kommunens lobbyarbete i Almedalen.

– Det är en väldigt bra arena att vara på och den har hjälpt oss att sätta Luleå och norra Sverige på kartan, säger Nordström.

– För egen del kan jag säga att Almedalen är min enskilt viktigaste arbetsvecka på året.

Möjligheten att ha många möten med ett stort antal företrädare för både politik och näringsliv är unik för Almedalen, anser kommunalrådet.

– Det är en väldigt effektiv arbetsform jämfört med att bearbeta dem en och en under året. Vi har bevisat att det fungerar när vi har fått uppmärksamhet för de saker vi vill ha uppmärksamhet kring.

Förra året var Jeanette Nilsson Bodens enda representant i Almedalen. Hon håller med Niklas Nordström om fördelarna med politikerveckan och säger att Boden har dragit nytta av dem på ett liknande sätt som Luleå.

– Jag tycker att man får väldigt mycket för pengarna när man syns i Almedalen. Om man har en agenda är det verkligen lätt att nå folk, säger Jeanette Nilsson.

Norrbottenskommunerna i Almedalen

Boden: Processledaren Jeanette Nilsson och kommunalrådet Catarina Ask (MP) åker. Plattformen är gemensam med Luleå och målet är att locka nya företag och invånare. Digitalisering och kreativa näringar är också i fokus för Boden.

Luleå: Storsatsar i år igen. Luleå ordnar sex evenemang och håller ett stort antal möten med "nyckelpersoner och företrädare för politik och näringsliv". Delegationen består av åtta personer – bland andra kommunalrådet Niklas Nordström (S), tillträdande kommunalrådet Lenita Ericson (S), gruppledaren Anders Josefsson (M) och kommundirektören Mikael Lekfalk.

Kiruna: Vice kommunalrådet Stefan Sydberg (M), kommunchefen Peter Niemi och stadsbyggnadschefen Lars Bäckström är på plats i Almedalen. Fokus är stadsomvandlingen. Kiruna ordnar inga egna seminarier utan siktar på att ha möten med bland annat byggbolag och regeringsföreträdare.

Källa: Kommunerna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om