– Det här är ingen produkt som vi har efterfrågat, säger Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget.
Hur kommer det sig då att ni ändå säljer den?
– Bakgrunden är att vi tidigare hade en liknande produkt i vårt sortiment som hette ”Easy Wine Glass”, som vi beslutade att ta bort. Produkttillverkaren överklagade beslutet till Alkoholsortimentsnämnden – som gav tillverkaren rätt. Vi måste följa nämndens beslut och tvingades därför att ta tillbaka produkten.
Systembolaget plockade bort ”Easy Wine Glass” – ett förfyllt och drickfärdigt vinglas – eftersom de ansåg att den hade en ”inbjudande karaktär” som väcker ”särskild uppmärksamhet” och uppmanar till bruk av alkohol. Det här var under första halvan av 2014 och vinglaset finns inte längre kvar i sortimentet.
Anledningen till att ”OHH”-vinet nu finns till försäljning är enligt Therese Elmgren att det är samma slags produkt som vinglaset och att Systembolaget gör bedömningen att Alkoholsortimentsnämnden skulle fatta samma beslut till tillverkarens fördel om de väljer att plocka bort den.
Vinflaskan med tillhörande glas säljs i sin rosétappning i 435 butiker runtom i landet, medan den röda varianten finns i 73 butiker. En av dessa är Systembolaget på Storheden i Luleå. Butikschefen där är fortfarande på semester och butikspersonalen vill inte uttala sig om beslutet att sälja produkten. Men de konstaterar att den knappast kan kallas för en storsäljare i deras butik: Det säljs bara 20 flaskor i veckan av rödvinet, medan rosévinet ligger på under 20 flaskor.