Malmbanan är en av de mest trafikerade järnvägarna men eftersom den går genom en både känslig och svår terräng så är den ännu bara enkelspårig. Därför satsar Trafikverket på att bygga ut vissa mötesplatser så att trafiken lättare ska flyta på.
Ett steg i utvecklingen
- Det känns fantastiskt roligt då det är ytterligare ett steg i utvecklingen och möjliggörandet för expansionen av transporterna som är det viktiga för gruvnäringen, säger Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara.
Arbetet har pågått under drygt två år. Den totala kostnaden för projektet är cirka 200 miljoner kronor och i det ingår förutom den förlängda mötesplatsen med 3,5 kilometer nytt spår även en ny plattform, ny väntsal och en vägtunnel under järnvägen.
Skotertunnel
Den nya plattformen är handikappanpassad och det finns även hiss för att ta sig till tågplattformen. För friluftslivets del finns bland annat en skoterpassage, allt för att öka säkerheten.
- Friluftslivet är en viktig del här uppe och då har vi byggt en skoterpassage under järnvägen så att man inte behöver konfronteras med tågen, säger Arnold Vonkavaara.
Fler mötesplatser byggs
För LKAB är utbyggnaden en förutsättning för att de ska kunna nå uppsatta mål på en leverans av 37 miljoner ton malm.
Nästa år väntas mötesplatsen i Kaisepakte bli klar och året därefter även den i Rensjön. Inom kort ska det även byggas två mötesplatser på norsk sida.
- Vi kör uteslutande långa tåg med 68 vagnar och för att mötas två tåg med den längden så måste man ha en mötesplats som är en kilometer. Om vi ska expandera ytterligare så räcker inte det här, då måste det byggas dubbelspår, säger Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik.