4 600 pipor bjöd på julens sånger

Det är en tradition som satt sig och hittat sin publik – Domkyrkan i Luleå var fullsatt när maestro Markus Wargh slog an första tonen på den magnifika orgeln med sina närmare 4 600 pipor, svällverk och klaviaturer i en juldagskonsert på tema julens sånger.

Inför en närmast fullsatt domkyrka bjöd Markus Wargh på en orgelkonsert med tema julens sånger.

Inför en närmast fullsatt domkyrka bjöd Markus Wargh på en orgelkonsert med tema julens sånger.

Foto: Andreas Hoffsten

Recension2019-12-26 18:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nytt för mig var att Markus Wargh syntes på storbildsskärm när han med händer och fötter tog sig igenom de olika verken. Och vi kunde smått andäktigt konstatera att det är ett smärre hästjobb detta att vara organist och inget man lär sig i brådrasket. 

Elva kompositioner fick vi lyssna till – bland annat Louis Viernes godnattvise-enkla ”Carillon de Westminster” med djupa basgångar och fjäderlätta drillar i de högre registren. Sen följde ”O du saliga, o du heliga” där orgelns hela omfång fick chans att visa upp sig alltifrån kraftfulla stötar likt basunerna utanför Jerikos murar via de frasigaste oboer till de allra som sprödaste piccoloflöjter. Och på skärmen kunde vi även se hur melodin stundvis dansades fram i ett lustfyllt och elegant fotarbete. Den smäktande vackra ”Gläns över sjö och strand” tolkades i ett dröjande andante mot bakgrund av mjuka borduntoner. Vaggande vilsamt var bara förnamnet. 

Det blev ett spännande möte att höra den lika älskade som mytologiserade (och enligt andra sönderspelade) ”Little Drummer Boy” från 1941 av amerikanskan Katherine K Davis. Sången om den lille fattige pojken som inte hade råd att ge den nyfödde Jesus någon gåva och istället spelade på sin trumma. Finns i ett närmast oändligt antal inspelningar – till och med av Jimi Hendrix och naturligtvis av Carola. Här alluderades trumman av dämpade tonstötar innan melodin med sitt repetitiva papa dam dam stegrades mot en grandios final. 

Improvisation är något av Markus Warghs paradgren – ett sätt att utifrån musikstyckets bärande melodi fritt associera, vidareutveckla och borra sig ner i dess musikaliska kärna. Hela tiden, om än bara glimtvis, i kontakt med temat. Vi fick många prov på det under kvällen, inte minst i den egna kompositionen ”Noel” – franska för Jul och med omisskännliga ekon från vår egen Bellman (som ju var en hejare på att stjäla bra melodier inte minst ur den franska sångskatten).

Kvällen avslutades med ”O Helga natt” ofta kallad Adams julsång efter upphovsmannen, franske kompositören Adolphe Adam, där temat anades bakom en massiv tordönsartad tonvägg där kyrkan fylldes av musik in i minsta skrymsle. Magistralt, precis så som en orgelafton ska sluta. Själva huset är ju trots allt byggt till Guds ära!