Pilotfacket och SAS sitter i fortsatta förhandlingar men deadline rycker allt närmare. Vid midnatt går drygt 400 piloter från den svenska pilotföreningen samt delar av den norska pilotkåren ut i strejk om man inte hittat en lösning på tvisten kring ett nytt kollektivtal.
Det kan i sin tur skapa kaos på en rad svenska flygplatser med mängder av inställda flyg.
– Det är lite för tidigt att säga hur många passagerare som drabbas men det kommer naturligtvis få stora konsekvenser och många tusen passagerare kommer att drabbas, säger Rickard Gustafsson.
– Mitt bästa råd till oroliga kunder är att bevaka våra kanaler via hemsidan och sociala medier. Så fort vi vet ska kunderna kunna läsa om deras flyg påverkas eller inte.
Dyr strejk
Rickard Gustafsson vill inte uttala sig om hur mycket företaget kan förlora per dag om strejken bryter ut.
– Den frågan vill jag återkomma till. Nu är fokus på att lösa det här men hamnar vi en sådan situation kommer det att synas i resultaträkningen, säger han.
Klart är dock att en strejk kan bli mycket kostsam för SAS som varit under stor press en längre tid. Så sent som i februari drabbades bolaget av en vild strejk i Danmark med 334 inställda flygningar som resultat och beräknad kostnad på 50 miljoner kronor. Ytterligare strejksituationer naggar på kundernas tillit, enligt Rickard Gustafsson.
– En konflikt är till ondo och det finns inga vinnare. Självklart påverkar det kundernas tillit och industrin som helhet. En kund som köpt en flygbiljett ska kunna känna sig trygg med att han eller hon ska kunna använda den, säger Gustafsson
För resenärer betyder inställda flyg att man har rätt att antingen få boka om biljetten eller att SAS ska göra en återbetalning.
Ombokning eller återbetalning
– De ska erbjuda båda de här alternativen. Begär du återbetalning har bolagen sju dagar på sig att göra återbetalningen. Du har också rätt till assistans i form av boende och mat vid utlandsvistelse, säger Jan Nyqvist, enhetschef vid Konsumentverket.
Skulle strejken bli långdragen med resultatet att resenärer sitter fast runtom i Europa kan det också bli aktuellt med ombokningar till andra flygbolag.
– Det viktiga är att man får informationen. Det är bolagens skyldighet. Vi har sett många fall där passagerare inte vet om sina rättigheter och sover på en bänk på en flygplats. Så ska det inte vara, säger Jan Nyqvist.
SAS har tidigare lyckats få till stånd avtal med det danska facket och delar av den norska motsvarigheten och de piloterna berörs inte av en eventuell strejk. (TT)