Tre turistbyråer läggs ner

När Heart of Lapland förändrar verksamheten riskerar tre orter att bli utan turistbyrå. "Turistbyråerna är inte vårt bord längre", säger Ove Forsberg, verksamhetsledare.

Norrbotten2015-08-05 15:26

Efter att EU-projektet att driva turistinformation har Heart of Lapland fortsatt driva turistbyråerna i Överkalix, Övertorneå och Pajala. Sista augusti är det slut med det. Destinationsbolaget Heart of Lapland, som är en del av Swedish Lapland, ska inrikta sig på destinationsturism och fokusera på att utöka besöksnäringen genom kampanjer och närvaro på mässor.

– Projektet att driva turistbyråer är avslutat, vi har gjort det på uppdrag av kommunerna under sommaren men nu ligger det inte på vårt bord längre, säger Ove Forsberg, verksamhetschef.

Så kallade destinationskontor kommer att finnas kvar som personalen utgår ifrån, men jobbet kommer vara att jobba med att öka besöksnäringen, inte renodlad turistinformation.

– Det handlar om att få fler besökare och stärka kommunerna, besöken på turistbyråerna har under åren minskat med 80 procent, säger Ove Forsberg.

Projektet ”Destination Capacity Building in Swedish Lapland" har beviljats 76 miljoner i EU-stöd och total budget för projektet är 152 miljoner kronor.

– Målet är att fördubbla antalet besökare till 2020. Alla kommuner i Norrbotten är genom Swedish Lapland delaktiga i det här projeket, säger Forsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!