Läs mer: Provisorisk lösning i tre år.
Telia har ansvaret över kundernas abonnemang medan Skanova är det företag som sköter underhållet av nätet. Hans G. Larsson som är informationschef på Telia tycker att tre år låter som ett långt provisorium.
– Det låter väldigt långt, ett provisorium är något som ska vara under en begränsad tid, till exempel på grund av väderförhållanden.
När kabeln lagades provisoriskt för tre år sedan fick Glenn Lundström beskedet att den skulle grävas ned när tjälen gått ur marken. Tre år senare ligger den fortfarande efter vägkanten.
Hur kommer det sig?
– Det besked som jag har fått är att den gamla kabeln är skadad och de får inte grävtillstånd att lägga ner den nya kabeln i marken. På vissa delar av E10 är det väldigt smalt, säger Hans G. Larsson, informationschef på Telia.
Informationschefen säger till Kuriren att Telia ska utröna om det finns ytterligare orsaker till att det blivit så lång fördröjning på åtgärden.
Läs mer: Fler nyheter från Överkalix