Länets största vägbygge på E 4 vid Piteå

Bilister, ta det lugnt, uppmanar Trafikverket inför sommarens vägarbeten. Det är faktiskt större risk att ni skadar er själva än de vägarbetare som är igång.

Klart i höst. Trafikverkets projektledare Ingvar Mosesson konstaterar att man klarat den täta trafiken på E 4 vid Norrfjärden bra under de arbeten som pågått. Få klagomål har kommit.

Klart i höst. Trafikverkets projektledare Ingvar Mosesson konstaterar att man klarat den täta trafiken på E 4 vid Norrfjärden bra under de arbeten som pågått. Få klagomål har kommit.

Foto: Andreas Walitalo

NORRBOTTEN2015-06-08 06:00

Lista: Sommarens stora vägarbeten

PLUS: Väntetid för mötesfri E 4

Kuriren hälsar på vid ett av länets största vägprojekt. Vi befinner oss vid E 4 i Kopparnäs, norr om Piteå. Det är kallt, regnigt och ruggigt.

En vägport under E 4 är under byggnad. Trafiken är tät på den tillfälliga vägen runt arbetsplatsen. Den tunga trafiken bildar nästan ett pärlband på denna vägarnas pulsåder i länet och som passerande bilist är det mycket att hålla reda på vid passagen.

Projektledaren vid Trafikverket Ingvar Mosesson är nöjd. Den annars ganska vanliga metoden med trafiksignaler för att klara trafiken har inte använts.

– Det har gått jättebra. Kravet på oss har varit att ha ett körfält öppet i varje riktning och vi har fått väldigt litet klagomål från trafikanterna.

Projektet med 1+2 väg inleddes förra året och avslutas i oktober. Då ska en rad vägkorsningar med E 4 ha stängts och ersatts av nya omledningsvägar och trafiksäkra anslutningar. Fem broar av olika slag byggs och 8,7 kilometer väg mellan Norrfjärden och Boviken får mitträcke. Sedan kan trafikanterna på länets mest trafikerade vägsträcka få trygg resa med separerade vägbanor hela vägen mellan Luleå och Piteå. Total kostar projektet 150 miljoner kronor.

Det är det största investeringsprojektet på vägsidan som just nu pågår i Norrbotten.

Entreprenören Peab har ett 40-tal personer igång för tillfället tillsammans med Trafikverkets fem-sex.

– Tidsplanen håller, intygar Peabs platschef Mikael Östman.

Förutom större vägjobb som är uppräknade i faktarutan intill görs en ombyggnad av 14 kilometer på E 10 mellan Svappavaara och Mertainen.

– Mitträcke, summerar Robert Eriksson, projektenhetschef på Trafikverket. Det pågår även nästa år. Även om Northland slutat köra är det mycket tung trafik där. LKAB har ju en hel del.

Besökare till Kvikkjokk kan beräkna litet mer tid för färden till fjällen. Förstärkningsjobb Randijaur-Seitevaarekorsningen lär påverka körplanen under 39 kilometer.

Trafikverket jobbar hårt med säkerhetsfrågorna vid vägarbeten. Statistiskt sett går det åt rätt håll.

– Vi har få olyckor och en nollvision, förklarar Robert Eriksson.

Uppmärksamhet krävs vid passage av vägarbeten, betonar Peder Henriksson, även han projektenhetschef.

– För det första är arbetsmiljön oerhört farlig för dem som jobbar där. Men när människor skadas eller omkommer vid vägjobb i Sverige är det till 90 procent trafikanter. Kan tänka mig att de som skadar sig kör fort eller ouppmärksamt, särskilt nattetid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!