Det var genom samma driv, noggrannhet och fokus på kundnöjdhet som Nina Kaewsit, Therese Backman och Marie Östling fann varandra. När tankarna började gå mot att öppna eget var Bjurfors det självklara valet och den 3:e december 2018 öppnades dörrarna till Bjurfors Luleå för första gången.
– När vi bestämde oss för att öppna eget gick det snabbt. Vi satte oss ner tillsammans med vd:n för Bjurfors och satte upp en femårsplan. Målet var att bli tredje störst på marknaden, vi tyckte att det var en hög målsättning. Men redan fyra månader efter öppning var vi trea på marknaden, säger Nina.
– Nu har vi varit etta på marknaden i fyra av de fem år som vi har funnits och säljer var fjärde bostad som förmedlas i Luleå kommun, säger Therese.
Under första året var det Nina, Therese och Marie som jobbade på Bjurfors i Luleå. Nu har teamet utökats till åtta fördelat på mäklare, säljkoordinator och stylist.
– Rekryteringen är väldigt viktig för oss. Alla som jobbar här är headhuntade och är varsamt utvalda, säger Nina.
– Vi ser till att inte bara ”fylla ut”, det ska vara rätt person som både passar in i gruppen och som gör jobbet på en hög nivå, säger Marie.
– Det är viktigt för oss att hålla hög kvalitet, att jobbet utförs noggrant och att den kompetensen vi har speglas genom hela processen, säger Therese.
Kundnöjdhet i fokus
För Bjurfors handlar det om att vara mer än en mäklare. Det handlar om tillgängligheten, kundkontakten och att alltid göra det lilla extra.
– Vi är ett av de kontor med högst kundnöjdhet i kedjan. Det är våra kunder som har lett oss ditt vi är idag och vi är tacksamma för och uppskattar verkligen att vi får göra det vi brinner för varje dag, säger Nina.
– Kunderna ser att vi har hjärtat i affärerna, att vi förstår vikten och betydelsen av att det är en av kundernas största affärer i livet, säger Therese.
År 2022 vann Bjurfors i Luleå årets kontor i Stockholm, Norr och Sydost.
– Årets kontor beräknas genom kombinationen omsättning och kundnöjdhet. Det räcker inte bara med att man har sålt mycket, man måste också ha en hög kundnöjdhet. Alla köpare och säljare får en utvärdering efter tillträdet och det är den utvärderingen kundnöjdheten baseras på, säger Nina.
Hur ser ni på framtiden för bostadsmarknaden och Bjurfors?
– Håll i håll ut, rörligheten på bostadsmarknaden kommer att öka. Vi har upplevt att många vill ta steget att byta bostad, men inte vågar göra det. De vill vänta tills det blir bättre tider. Det man bör tänka på är att priserna inte har sjunkit på sikt, utan snarare stabiliserat sig på nivåer som var vanliga innan pandemin, säger Marie.
– För oss gäller det att fortsätta vara lyhörda. Vi anpassar säljprocessen efter kundens behov, säger Nina.
– Det är viktigt för oss att fortsätta hålla den höga standard och tillgänglighet som vi har. Vi vill fortsätta vara det självklara valet på bostadsmarknaden, säger Therese.
Vad är det bästa med att jobba på Bjurfors?
– Att vi har roligt på jobbet och att det avspeglar sig i allt vi gör. Vi har ett starkt team och hjälps åt i affärerna med stort som smått, säger Marie.
– Det är en stor fördel att vi tillhör en kedja med medarbetare runt om i Sverige, dels för att vi har ett huvudkontor som hela tiden strävar framåt men också att vi kan byta erfarenheter och tjänster med andra kontor, säger Nina.
Bjurfors startades år 1965 och har nu 92 kontor med över 600 anställa. De är ett av Sveriges största och äldsta privatägda mäklarföretag och ledande aktör inom försäljning av nyproducerande bostäder.
Bjurfors bedriver verksamhet kring de större svenska städerna, semesterorterna och de mest attraktiva lägena kring Medelhavet.
Hemsida: www.bjurfors.se