Annonssamarbete med Autoexperten

Så tar du hand om bilen på ett hållbart sätt

”Bilen ska bara fungera”, brukar det heta. Tyvärr så gör den ju inte det om man inte tar hand om den ibland, och det finns en behållning i att portionera ut underhållet för att undvika stora reparationer. Jonas Östman på Laitis har bra och enkla tips på hur bilen får både förlängd livslängd och bättre värde.

Jonas Östman på Laitis ger sina bästa tips om hur du tar hand om bilen på bästa sätt.

Jonas Östman på Laitis ger sina bästa tips om hur du tar hand om bilen på bästa sätt.

Foto:

Native2020-10-13 10:33
Detta är ett annonssamarbete.

Det kanske finns roligare saker att göra, eller lägga pengar på, men faktum är att om man underhåller och servar sin bil regelbundet så sparar man pengar i längden.

Ungefär som att gå till tandläkaren alltså.

Jonas Östman är platschef på Laitis i Luleå och menar att resultatet av de pengar man lägger på att serva bilen kanske inte syns, men att det så småningom kommer att märkas i färre antal reparationer.

– Följer man serviceschemat så håller bilen bättre. Har du dessutom papper på hur du tagit hand om den så att nästa köpare kan se det så behåller bilen också värdet längre.

Vad som behöver servas beror på hur långt bilen gått eller antal månader sedan den senast var på verkstaden. Vanligast är att byte av olja, motor- och luftfilter behöver göras.

– Dels förbrukas oljan, men den blir också gammal med tiden och förlorar sin funktion. Oljan skapar en skyddande oljefilm för att minska friktionen mellan olika motordelar, säger Jonas Östman.

Underhåll som är lätt att hålla koll på själv är att tvätta bilen regelbundet och att lägga på bättringsfärg på stenskott för att undvika rost.

För att slippa bli stående i kylan med ett dött bilbatteri har Jonas Östman ett bra tips till alla Norr- och Västerbottensbor.

– Bilen mår bra av att ha ett fulladdat batteri och kör du dessutom mest korta sträckor hinner bilen inte ladda batteriet ordentligt. Det finns en enkel batteriladdare som du kan koppla på själv på motorvärmaren, så när du stoppar in elkabeln laddas batteriet varje gång du värmer motorn. Det är en smart produkt som vi säljer i våra butiker och som fungerar bra på vintern, säger han.

EXPERTENS TIPS

Med den här enklare laddaren eller den här lite större laddaren från Calix så laddar du även batteriet när du kör motorvärmaren. Här kan du kolla in fler bildelar i Laitis sortiment.

undefined
Patrik Holmström är Laitis verkstadsutvecklare för Norr- och Västerbotten och menar att samarbetet mellan Laitis och Autoexperten i slutändan gynnar kunden.

Laitis sortiment av bildelar sträcker sig mellan allt från avgasrör, framvagnar till små lampor och torkarblad. De säljer inte bara till privatpersoner utan levererar också bildelar till Autoexpertens bilverkstäder i norra Sverige.

Patrik Holmström är Laitis verkstadsutvecklare för Norr- och Västerbotten och menar att det finns stora fördelar med samarbetet med Autoexperten.

– Att vi levererar bildelar i tid till bilverkstäderna gör att de slipper stå med egna lager. Det blir också bättre för slutkunden då de slipper vänta på reservdelar som ska beställas.

undefined
Hanna Bühlmann är chef för Autoexpertens verkstadskoncept. Hon menar att deras jobb är att se till att bilverkstäderna ska kunna ägna sig åt sin kärnverksamhet

HALLÅ DÄR...

Hanna Bühlmann, chef för verkstadskoncept och hållbarhet på Autoexperten.

Hur fungerar ert verkstadskoncept?
– Man kan säga att det handlar om en helhetslösning som vi erbjuder våra verkstäder. Ett koncept med tjänster, system och personlig stöttning som anpassas efter varje verkstads behov. Om du driver en bilverkstad och väljer att samarbeta med oss får du ta del av fördelar som man annars kanske bara har som stort företag, såsom marknadsföring och rådgivning. Vi ser till att de gör kvalitativa jobb, tar hand om sin personal och vi stöttar och utvecklar verksamheten.

Vad kan det vara, mer konkret?
– Till exempel att vi ser till att de har ersättningsbilar till sina kunder, en hämta- och lämnaservice och möjligheten för kunder att boka tid hos verkstaden online. Vi har resurser att klara av det och vill att verkstäderna ska koncentrerar sig på att meka med bilar, vilket de är bäst på. Men förutom allt vi erbjuder ställer vi också krav på våra verkstäder.

Vilka typer av krav handlar det om?
– Till exempel att de följer den branschstandard som finns. Vilken typ av lägsta utbildning de på verkstaden ska ha och vilka tjänster de ska kunna erbjuda. Rätt kvalitet på utförda arbeten är också viktig för att kundens upplevelse ska bli bra.

Autoexperten och Laitis ingår i samma koncern. Hur samarbetar ni?
– Laitis står för produktförsäljningen till verkstäderna och vi tillhandahåller allt runtomkring. Samarbetet inom kedjan fungerar bra och är viktigt. Tillsammans har vi en funktion som löser verkstädernas problem.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Kuriren.