Det var i oktober 2019 som den första hyresgästen kontaktade Lulebo för problem med vägglöss. Sedan hörde ytterligare en hyresgäst av sig, och så ännu en. Lägenheterna sanerades allt eftersom anmälningarna kom in i tron om att problemet snart skulle vara ur världen. Men så i juni kontaktades hyresvärden återigen av hyresgäster som upptäckt löss i sina bostäder.
– Då började vi misstänka att det är något större problem som låg till grund för det här och inte bara enstaka lägenheter, säger Carl-Axel Sundbaum.
Direkt efter sommaren gick fastighetsägaren igenom samtliga lägenheter i byggnaden med hjälp av lushundar. Då visade det sig att en lägenhet, som inte anmält några problem, hade extrema mängder löss.
– Här hade vi källan till varför det inte gick att bekämpa de här lössen. Hur mycket vi än sanerade de andra lägenheterna fortsatte de att sprida sig härifrån. Det var omöjligt att få bukt med problemet när en av de drabbade lägenheterna aldrig sanerades, säger Carl-Axel Sundbaum.
Hyresgästen är enligt hyreslagen skyldig att anmäla misstanke om skadedjur till hyresvärden. Hyresvärden är därefter skyldig att vidta åtgärder. I bekämpningen är hyresgästen sedan skyldig att följa de instruktioner som saneringsföretaget ger och eftersom detta inte skett i det här fallet har den aktuella hyresgästen sagts upp och fått lämna lägenheten.
Efter upptäckten har flera saneringar gjorts men på grund av den stora mängden löss har man ännu inte kommit tillrätta med skadedjuren. På grund av det här görs nu en exceptionell insats tillsammans med saneringsföretaget Nomor där sex lägenheter gås igenom ännu grundligare.
– Vi ska riva ut den värst drabbade lägenheten till betongen, och i de övriga fem tar vi bort lister, sätter ny tätning och sådana saker, berättar Carl-Axel Sundbaum och fortsätter:
– Sedan gör vi värmebehandling där alla sex lägenheterna värms upp till sjuttio grader under tre dygn. Det här görs samtidigt för att lössen inte ska ha möjlighet att krypa in i intilliggande lägenhet under behandlingen.
Det hyrs in speciella elverk som genererar 196 ampere för att kunna värma upp alla lägenheterna samtidigt. De hyresgäster som bor i lägenheterna som nu saneras kommer att evakueras och kompenseras av Lulebo.
– Vi är måna om att det här ska bli bra för alla inblandade, särskilt för våra hyresgäster. Nu går vi all in.
Den totala notan för Lulebos alla saneringar väntas hamna på omkring en halv miljon kronor.
– Det är första gången vi är med om något sådant här, i den här omfattningen. Men ska man se något positivt som det här för med sig så är det att vi upprättat nya rutiner för hur vi ska agera om liknande problem uppstår i framtiden, säger Carl-Axel.
Läs mer om, och kom i kontakt med, Lulebo här: https://www.lulebo.se/