I snart 70 år har Hellgrens Färghus servat Luleåborna. Butiken är ett av Sveriges första färgvaruhus och såväl varumärket som personalen på plats är välkända i stan. Något som butiken vill ta vara på. Tillsammans med ett gäng handlare som värnar om det lokala är de sedan januari 2024 en del av den nya kedjan VYTA. Totalt består butikskedjan i nuläget av ett tjugotal butiker med allt inom golv, färg, tapet och rådgivning och inspiration. VYTA i Luleå är särskilt unik i kedjan då sortimentet även inkluderar bil och industrifärg.
Mats Olsson, ägare av AB Hellgrens Färghus, säger så här om förändringen:
– Vi har sedan 2006 bytt skepnad två gånger med olika varumärken och kedjor. Det är en naturlig del av att anpassa sig efter marknaden. Som en del i att hitta tillbaka till vår värdegrund om personlig, lokal och trygg rådgivning inom färghandel har vi nu valt att gå med i VYTA. Kedjan ägs helt av färgfackhandlarna vilket gör att vi kan anpassa oss efter de lokala behoven på ett helt nytt sätt än tidigare. Det känns fantastiskt att kunna driva butiken på det sättet vi vill, med en stabil plattform i ryggen.
Butiken ligger på samma plats som den gjort sedan 2006 och drivs av samma personal. Hitta hit!
Ett brett sortiment för alla - från nybörjare till proffs
Listan av produkter i butiken kan göras lång. Färg för olika ändamål, tapeter, golv, mattor, kakel och badrumsinredning avlöser varandra i en inspirerande miljö. Sedan 2019 är butiken även ansluten till Matt-Tema för att utöka sortimentet med rumsmattor.
Förutom ett gediget urval av produkter erbjuder butiken en rad olika tjänster. Bland annat de så kallade experttjänsterna som kan användas både av dig som privatperson och företag. Till vårens projekt kan du exempelvis ta hjälp av tjänsten Fasadbesiktning, där deras auktoriserade besiktningsman undersöker fasaden inför ny- och ommålning.
Butiken erbjuder även rådgivning av utbildade inredare för dina projekt inomhus. Det kan vara sovrum, badrum, vardagsrum eller uterum till större fastigheter, bostadsrättsföreningar och offentliga miljöer. Experterna på VYTA gör ett hembesök för att se över det eller de rum du vill göra om. Sedan ritar de upp projektet i ett verktyg som ger dig en tydlig och verklig bild av rummets utseende med färgval, material och inredning. Därefter får du med dig rätt produkter hem för att kunna sätta i gång med ditt projekt. Om du vill eller behöver ta hjälp av en hantverkare så sköter personalen på VYTA den kontakten åt dig.
– Det är ofta mycket att tänka på när man renoverar eller gör om hemma. Då är det skönt att veta att vi kan underlätta för kunden, säger Carina Bergman, butikschef på VYTA.
Att VYTA sköter kontakten med hantverkaren gör det inte bara lättare för dig som kund. Det ger också trygghet genom hela processen. Särskilt om något skulle uppstå under renoveringens gång.
– Det känns som en säkerhet både för oss, kunden och hantverkaren att kontakt och eventuella frågor går via kunnig personal. Om vi dessutom levererar det material och de produkter som används vet vi med säkerhet var det kommer ifrån, och kan också enklare åtgärda om ett problem skulle uppstå. Det är som vi brukar säga, en kontakt – en faktura, säger projektledaren Mats Ek.
Bytet av kedja har bidragit till en utökad tjänsteportfölj och stärkt samarbetet med de lokala hantverkarna för uthyrning av maskiner och verktyg.
För mer information, ta kontakt med VYTA här.