Annonssamarbete med BMW

Kraftfulla BMW iX – elbilen för alla resor

Nu är den äntligen här – BMW:s efterlängtade elbil iX. Storleken, den långa räckvidden och fyrhjulsdriften gör den till den perfekta bilen för den norrländska familjen. ”Räckvidden är upp till 63 mil och det finns gott om plats för hela familjen”, säger Stefan Magnusson, platschef Bavaria Luleå.

"Med den räckvidd BMW iX erbjuder kan man till och med åka till fjällen och dra sitt släp", säger Stefan Magnusson, platschef Bavaria Luleå.

"Med den räckvidd BMW iX erbjuder kan man till och med åka till fjällen och dra sitt släp", säger Stefan Magnusson, platschef Bavaria Luleå.

Foto:

Native2021-11-10 16:48
Detta är ett annonssamarbete.

Elbilen har länge fungerat som ett bra komplement, för körning av kortare sträckor, till en bensin- eller dieseldriven bil. Med nya BMW iX skapas helt nya förutsättningar. 

– Den passar en stor kategori av kunder som tidigare inte har kunnat välja en stor familjebil som elbil. Vi märker redan nu en stor efterfrågan, framför allt bland alla som älskar att åka stora och rymliga SUV:ar och som nu äntligen kan göra det utsläppsfritt och med tillgång till den senaste tekniken, säger Stefan Magnusson, platschef på Bavaria Luleå.

undefined
"Med den räckvidd BMW iX erbjuder kan man till och med åka till fjällen och dra sitt släp", säger Stefan Magnusson, platschef Bavaria Luleå.

Fyrhjulsdrift och hög dragvikt
BMW iX kommer i två versioner: BMW iX xDrive 40 och BMW iX xDrive 50. Bägge drivs av två elektriska motorer med en el-räckvidd på 42,5 respektive 63 mil. Med fyrhjulsdrift och ett kraftigt batteri passar bilen väl för det norrländska klimatet. Laddtiden från 10 till 80 procent tar under 40 minuter för bägge modellerna och laddning för 120 kilometers räckvidd tar bara tio minuter. Med xDrive50-versionens 523 hästkrafter accelererar bilen från 0-100 på 4,6 sekunder.

Det kraftfulla batteriet ger också nya möjligheter att dra tyngre släp än vad elbilar tidigare har klarat. 

– Nya BMW iX klarar en dragvikt på upp till hela 2,5 ton. Det har inte funnits tidigare och vi vet att det är en viktig faktor för många av våra kunder, säger Stefan Magnusson.

Invändigt är nya elbilen BMW iX ungefär i storlek som BMW X5, men med ännu mer plats för ben, huvud och axlar. Bagageutrymmet är på cirka 500 liter och baksätena kan fällas ned helt. Kupén i BMW iX är utvecklad för att mer ge känsla av ett vardagsrum, än en traditionell bilkupé. Den svävande mittkonsolen, den borttagna mittunneln och det största panoramaglastaket någonsin i en BMW, skapar en härlig känsla av rymd och avkopplande atmosfär.  

undefined
Stefan Magnusson, platschef Bavaria Luleå.

Alla pratar elbil
Elbilsmarknaden är het på Bavaria. För ett år sedan frågade nästan ingen kund om elbilar, idag är det i stort sett varenda kund som har någon form av elbilsrelaterad fråga.

– Attityden har ändrats. Många har upptäckt att de kan ha en liten elbil för korta körningar och samtidigt ha kvar sin stora bil för längre sträckor. Men nu kan vi erbjuda en stor elbil också. Med den räckvidd iX erbjuder kan man till och med åka till fjällen och dra sitt släp, säger Stefan Magnusson.

undefined

Sedan med lång räckvidd
Med den stora iX:en och kommande i4, som kommer i mars nästa år, får Bavaria och BMW ett komplett sortiment. BMW i4 bygger på samma moderna batteri som sitter i iX, och erbjuder upp till 590 kilometers räckvidd. En prestandabil som också finns med fyrhjulsdrift. 

– Vi har redan fått order på ett flertal bilar av båda modellerna. Premium-elbilarna är eftertraktade, säger Stefan Magnusson, som också lyfter fram hur Bavaria hela tiden utbildar sina tekniker för att ha bästa möjliga kompetens på elbilar inom verkstadssidan. 

– Det är en trygghet med service på plats och BMW har det som krav. När man köper en elbil är det viktigt att det finns en satsning även på servicesidan, avslutar Stefan.

Bavaria Luleå

Adress: Hummergatan 8
Telefon: 0920-43 26 00
Webbadress: bavariabil.se

Karta: Bavaria Luleå
Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Kuriren.