En sammanfattning av Swish-året 2021

29 mars 2022 15:05

Med över 2 miljarder transaktioner i bagaget har Swish sedan dess lansering varit en omåttligt populär funktion bland såväl butiksägare som köpare. I stället för krångliga betallösningar erbjuder Swish både smidighet och snabbhet - och trenden med ökade transaktioner ser ut att hålla i sig inför 2022.

 

Nya branscher använder sig av Swish

Med teknologins utveckling har allt fler börjat använda sig utav smarttelefoner, och det går idag att göra i princip allt från mobilen. Från att låsa upp bilen eller sätta i gång robotdammsugaren hemma, till att sköta sin ekonomi och snabbt kunna föra över pengar till varandra eller för köp.

 

Allt fler butiker, såväl små som stora, väljer att erbjuda sina kunder möjligheten att betala för sina köp med Swish. Det minskar dels hanteringen av kortuppgifter, dels eventuella kostnader för korttransaktioner. Det underlättar även för köparna som på ett smidigt sätt kan göra sina betalningar utan att ha sitt kort till hands.

Spelbolag och livsmedelsbutiker ställer om

Spelbolag använder sig vanligtvis av kampanjer om bettingbonusar och andra erbjudanden för att locka till sig nya kunder, men nu har många valt att istället trycka på fördelarna med att kunna göra insättningar med Swish.  Genom att använda sig av Swish så slipper spelarna att uppge känslig information, och kan istället kan hantera insättningar och uttag på ett säkert sätt. I dag är det endast casinon med licens från Spelinspektionen som får tillhandahålla denna typ av betalning.

 

Ett annat segment på marknaden som visat en ännu större tillväxt än casinobolagen är livsmedelsbranschen. Med systemfel som påverkar såväl butiker som köpare kan Swish-betalningar lösa stora delar av problematiken. Ett exempel på detta är Coops egen betalfunktion ”Scan and Pay” där man som kund själv skannar sina varor med mobilen och väljer sedan att betala med Swish eller kort.

 

Funktionen innebär alltså att man nu slipper stå i kassakön och heller inte påverkas av tekniska problem i butiken. I stället kan man själv välja att lägga till eller ta bort varor i sin varukorg - något som kan underlätta för de som önskar handla i butik, men samtidigt också vill slippa trängseln nu under pandemin. Under första halvåret har man märkt av att även de som valt att handla online valt Swish som betalsätt.

Ny målgrupp

Pandemin, som fortfarande är ett faktum, har påverkat mycket av dagens köpbeteende. Man märker att allt fler äldre personer börjat använda sig av Swish-betalningar i stället för de mer klassiska alternativen som kort och kontanter.

Fördelen är troligtvis att betalsättet är så pass smidigt, och äldre personer som inte önskar uppge sina personuppgifter online kan känna sig säkra att deras privata information fortsatt håller sig privat.

Framtidsplanerna

I dag används Swish av ungefär 8 miljoner svenskar, men även ett större antal företag har anslutit sig till betaltjänsten.

 

Swish vd, Urban Höglund, som tillträdde posten hösten 2021, ser en stor tillväxtpotential bland just företagare och det råder heller ingen tvekan om att företagsbetalningar kommer bli allt fler än de bland privatpersoner. Målet är att utveckla ännu fler lösningar liknande dem som Coop använder sig av i dagsläget.

 

Med en rådande pandemi, samt en stor skiftning mot e-handel, verkar det som att Swish har flertalet idéer i pipelinen och kommer inom kort vara såväl det mest använda digitala betalsättet som en av de största konkurrenterna till andra, helhetstänkande betallösningar.

Från

bästabettingsidorna.se