Bolaget kan tvingas betala ytterligare 50 000 kronor om inte rutiner tas fram som ska förhindra att bussar utan fungerande värmesystem sätts i trafik. LLT ska också göra regelbundna temperaturmätningar, annars väntar vite på 50 000 kronor till.
Chaufförer hos LLT tvingas köra med täckjacka, täckbyxor och ibland även mössa och vantar på. De riskerar att drabbas av ohälsa i form av urinkatarr, prostatabesvär och belastningsskador. Det slår Arbetsmiljöverket fast i sitt beslut om föreläggande som meddelades på onsdagen. Nedkylda chaufförer kan också vara ett hot mot trafiksäkerheten, då bedömnings- och beslutsförmågan påverkas.
Bara under 2016 inlämnades omkring 300 felrapporter, som alla gällde bussarnas dåligt fungerande värme, enligt vad skyddsombudet på arbetsplatsen har meddelat till Arbetsmiljöverket. Skyddsombudet slog larm om problemen med de utkylda bussarna i mars. Han kontaktade Arbetsmiljöverket som gjorde en inspektion på arbetsplatsen i april. Då upptäcktes det att kalla och utkylda bussar körs i trafik, eftersom värmesystemet inte underhålls tillräckligt. Hög arbetsbelastning och personalbrist i verkstaden gör att endast akuta fel som gäller trafiksäkerheten hinner åtgärdas. En del bussar saknade också fungerande stolsvärmare i förarsätet.
Skyddsombudet har uppgett att problemen med de kalla bussarna har pågått länge, men LLT har inte åtgärdat det. Enligt skyddsombudet har det hänt att chaufförer har tvingas byta buss för att kylan har gjort det omöjligt att fortsätta köra.
Mårten Ström (S) är styrelseordförande i LLT.
Är det rimligt att ett kommunalt bolag har så här pass stora problem med sin arbetsmiljö?– Vi ska ha den bästa arbetsmiljön som går. Det är ingen skillnad på om det är ett kommunalt bolag eller inte. Men den som ha bäst koll är vd, styrelsen lägger sig inte i sådana här detaljer.
Vd Karl-Johan Gramner befinner sig på semester.
Men nu står ju bolaget inför hot om vite?– Det pågår ju åtgärder för att det inte ska bli så.
Det är ju ett kommunalt bolag, det är ju skattepengar det handlar om?–Det är skattepengar och det må väl då vara. Men det spelar ingen roll vad bolaget heter och vem som är ägaren, allt måste fungera enligt regelverket.
Men ska man inte kunna ställa högre krav på ett kommunägt än på ett privat bolag?– Det vet jag inte om man kan. Det får någon annan vara domare över, i så fall.