Partierna har börjat lansera sina kampanjer inför EU-valet 26 maj. I Vänsterpartiets kampanjmaterial förekommer, förutom partiledare Jonas Sjöstedt och valkandidaten Malin Björk, en grupp människor där en man bär en tröja med texten Antifascistisk aktion. Det handlar då inte om oskyldiga ord, utan är namnet på en våldsbejakande vänsterextrem organisation, vanligen förkortad Afa.
Problemen med att Afa-tröjan förekommer i kampanjmaterialet är många. Att ett riksdagsparti som påstår sig vara emot politiskt våld över huvud taget visar upp en våldsbejakande organisation i sin kampanj är bara ett av dem. Ett ännu större bekymmer är Vänsterpartiets reaktion på kritiken.
Partiets kommunikationschef Marie Antman säger till Aftonbladet (25/4) att ingen visste, såg eller tänkte på att mannen bar Afa-tröjan under fotograferingen. Därefter påtalar Antman att problemet inte är att Afas antifascism torgförs genom V-kampanjen. Bekymret handlar i stället om att partiet skulle göra reklam för en annan organisation – våldsbejakande sådan eller ej.
Oavsett om allt det Antman säger är sant eller inte har V gjort ett grovt fel. Det kan ha varit så att man vid både fotografering och redigering noterade texten på tröjan, men inte såg det som ett problematiskt inslag. Om så är fallet innebär det att V ser våldsbejakande och extremistiska Afa som ett naturligt inslag i partiets omgivning. Det kan naturligtvis ha varit så att ingen vid något tillfälle ens kastade ett öga på vad personerna på bilden bar för texter och symboler. Men den som har minsta inblick i partiernas professionella liv kan avfärda det. Klädsel, smycken och omgivningar väljs med stor omsorg.
Bildspråket och miljön på Centralstationen i Stockholm, med mannen som sittande medan övriga står upp, drar dessutom uppmärksamheten mot honom och den delvis skymda Afa-tröjan. Arrangemanget ser onekligen ut som en blinkning till vänsterextrema.
Det är uppenbart att V vill förmedla att olika typer av människor stödjer partiet. Ett sådant budskap är fullt rimligt när det gäller att locka väljare – vilket parti tar inte emot alla röster de kan få? Men i det här fallet handlar det om personer som genom bilden blir företrädare för V. Då blir frågan av en helt annan karaktär.
En delvis skymd text på en bild i ett kampanjmaterial kan verka som ett trivialt problem, men även små signaler spelar roll. Särskilt när signalerna ständigt följer på varandra. Det kan handla om lokala V-politiker som sprider Afa-inlägg på sociala medier, Afa-flaggor i Vänsterpartiets första maj-tåg eller andra lösa kopplingar mellan organisationerna. Problemet är att de är återkommande, och i det här fallet har passerat genom partiets centrala organisation.