Telia-back också skandal
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Telia är en tung koloss med fyrkantigt tänkande. Kunden är ett nödvändigt ont. Det vet alla som ringer kundservicen och efter knapptryckanden som sätter fingrarna i rörelser som vid en pianokonsert så får man veta av en magnetröst att det är 56 före i kön... Så det är bara att vänta. Och vänta. Och vänta. Till sist ger man oftast upp och lägger på luren. Därför är jag inte förvånad över att Telia sagt upp hundratals abonnemang när man bytt teknik. Det är ju den enklaste lösningen. Stryk ett streck över en del glesbygdskunder och gör dem till före detta kunder... För det krävs inte någon större tankemöda. De gamla takterna från monopoljätten Televerkets tid sitter djupt rotade längst in i märgen på efterträdaren Telia. Kunder, usch då. Bara en massa besvär. Varför först nu?
Telia värjer sig mot kritiken genom att säga att bolaget inte har någon skyldighet att förse alla hushåll med telefon. Därför klipper man kablar lite hur som helst och kopplar fasta telefoner till mobila nät. När avtalen med dess ägare går ut så säger man sedan upp gamla abonnemang... Tala om kunder i kläm. Men kritik biter tydligen även på jättarna inom Telia. Därför kan nu kanske ett antal hushåll i Överkalix få behålla sina telefonförbindelser så att de kan kontakta yttervärlden och ringa efter ambulans om något händer dem. Det är bara som det ska vara. Men varför såg man inte tidigare till att ta fram de lösningar som nu diskuteras? Det var ju tydligen inte stört omöjligt att lösa frågorna. Några behövde däremot köra fram med bulldozers och putta på jättelika Telia. Det skulle väl inte ha behövts. Det företag som värnar om kunder det haft under decennier brukar ju försöka arbeta fram lösningar för dem utan att det krävs upprorsartiklar i medierna. Åtminstone om det handlar om serviceföretag. Trögt uppvaknande
Det är bra för Telia-kunderna som kan fortsätta använda telefonerna och slipper kasta dem på sophögen. Men det är en ren skandal hur Telia har behandlat dem och försökt att slänga just dem på sophögen som kunder som företaget inte behöver längre. Det är takterna från gamla monopoljätten Televerket som sitter i fortfarande trots konkurrenter som dykt upp. Nu heter det att kunderna i Överkalix ska prioriteras. Ja, först sedan en konkurrent pekat på ett alternativ. Då började man även inom tröga Telia reagera och vred upp hastigheten på respiratorerna. Alla ska naturligtvis ha rätt till en fungerande telefon. I dag är det närmast omöjligt att klara sig utan en sådan. Därför var det också så upprörande att Telia jobbade i motsatt riktning genom att bryskt säga upp abonnemang i stället för att försöka finna de tekniska lösningar som nu hux flux visar sig möjliga att klara. Det är bara att gratulera de abonnenter i Överkalix vars protester nu ser ut att hjälpa. Och beklaga att Telias tänk fortfarande är det monopolistiska 50-talets även om bolaget då hette Televerket.