hade släpat in. Varmkör ångvälten
I Överkalix och Arjeplog har teleabonnemang helt enkelt sagts upp därför att Telia Soneras service ska försämras. Man byter teknik och därför säger man upp abonnemang och jagar bort kunder. Också en teknisk landvinning ... Men vad bryr sig de mäktige herrarna och damerna i Stockholm om några hundra norrbottningar som inte bosatt sig mitt i Luleå, Boden eller Piteå. Telia Sonera varmkör bara ångvälten och förklarar att i maj så har de inga telefonförbindelser längre. Så det är bara att fly ... Nej, kunderna har inte gjort några misstag. De har betalat räkningarna och haft telefoner under flera decennier. Telia Sonera beslutade riva det gamla kopparnätet och då skulle de aktuella kunderna i stället få fast mobiltelefoni. Trodde man. När man kollade täckningen för det nya nätet så hamnade dock några hundra kunder i skuggan och skulle stå utan telefoner.
Tråkigt, tyckte man pliktskyldigt på Telia Sonera, ryckte på axlarna och meddelade att den 19 maj är det finito med telefonin ...
Struntar i kunderna
Det här är ju rena rama snurren. Nollåttorna tycker väl att några hundra i Norrbotten är som att spotta i Atlanten och vill de kunna prata i telefoner så får de väl flytta då. När Telia Sonera utan vidare krusiduller säger upp abonnemangen visar man ju bara att man inte bryr sig om de enskilda individer som andra företag brukar behandla som kunder. Och försöker ge bästa möjliga service. Men inte Telia Sonera ... Där sitter lunken från gamla Televerket i väggarna och därifrån har man också tagit till sig hur relationerna till abonnenterna ska skötas. Som i öst före murens fall.
Det är knappast bara i Norrbotten som teknikförändringen slår mot enskilda telefonabonnenter, men vilken tröst är det? På 2000-talet måste man runt om i landet kunna kräva att telefonförbindelser fortsätter att fungera och det är inte
acceptabelt att man tar flera kliv tillbaka i servicen. Men det är kanske vad man kan vänta sig av ett företag som kräver fantasibelopp av vissa abonnenter som vill ha telefoner indragna, men själv bara stänger telefonförbindelser utan andra motiv än att man har skaffat sig en ny teknik som inte fungerar. Och mitt i bedrövelsen är det bara att beklaga att 800.000 svenskar lurats på aktier i det här bolaget. Aktier vars värde snabbt halverades och som efter en kortare återhämtning störtdök igen häromveckan.