Trafikverket har inte med Norrbotniabanan i den nationella planen för transportsystemet. Det är givetvis att beklaga. Efter den stora kapacitetsutredningen förra året var dock beskedet knappast förvånande: Trafikverket bedömer helt enkelt andra konkurrerande projekt som mer angelägna och lönsamma.Myndighetens fokus ligger dessutom fortsatt i första hand på att prioritera drift och underhållsåtgärder – inte att bygga nytt. Efter de senaste årens problem är det svårt att ha invändningar mot den strategin.”Huvudbudskapet är att vårda den infrastruktur vi har”, sade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i samband med överlämnandet av den nationella planen.En 40-procentig finansiering från EU kan möjligen ändra på saker och ting i framtiden. Men den bistra sanningen är att Norrbotniabanan i dag varken har stöd från regeringen, oppositionen eller Trafikverket
Sticket: Klokt att vårda det befintliga
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Trafikverket har inte med Norrbotniabanan i den nationella planen för transportsystemet. Det är givetvis att beklaga. Efter den stora kapacitetsutredningen förra året var dock beskedet knappast förvånande: Trafikverket bedömer helt enkelt andra konkurrerande projekt som mer angelägna och lönsamma.
Myndighetens fokus ligger dessutom fortsatt i första hand på att prioritera drift och underhållsåtgärder – inte att bygga nytt. Efter de senaste årens problem är det svårt att ha invändningar mot den strategin.
”Huvudbudskapet är att vårda den infrastruktur vi har”, sade Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i samband med överlämnandet av den nationella planen.
En 40-procentig finansiering från EU kan möjligen ändra på saker och ting i framtiden. Men den bistra sanningen är att Norrbotniabanan i dag varken har stöd från regeringen, oppositionen eller Trafikverket