Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
När kommunerna sparkar lärare brukar lärarfacken anklaga politiker för att strunta i eleverna. Drabbas lärarna så drabbas eleverna, är argumentet. Och förvisso är lärarkåren oerhört viktig, ja, direkt avgörande, för hur bra skola vi får. Men kvalitet, inte kvantitet, är viktigast även för lärare. Utbildningsminister Jan Björklunds (FP) skapelse, den nya skollagen, höjer förhoppningsvis standarden. Den skärper kraven på ämneskunskap och förbjuder skolor att tillsvidareanställa människor utan lärarbehörighet. Om det första finns inte mycket att säga. God ämneskunskap är nödvändigt, om än inte tillräckligt, för att kunna lära ut något. Ett krav på lärarexamen är mer diskutabelt. För att få god effekt måste i sådana fall kvaliteten på lärarutbildningen höjas. Det har varit för mycket flummerier, som tillsammans med en tidigare skollag i 1970-talsanda sannolikt bidragit till den skola av kravlöshet och låga förväntningar - särskilt på pojkar - som vi ser idag. Den finska skola som inte bara utbildningsministern beundrar utmärks tvärtom av höga krav - på alla elever. I den bemärkelsen bör tänkandet inom svensk grundskola bli mer kollektivt.