Långa handläggningstider och nonchalant bemötande hör till det som klagas på.
Alf Molin, vikarierande direktör för Försäkringskassan i Norrbotten, skyller på den pågående omorganisationen. ”Just nu är vi mitt inne i en stök och bök-period”, säger han. Men när den är över ska det bli bättre.
Tillfälligt bättre, i sådana fall. Omorganisationer av myndigheter är ett av politikens populäraste verktyg, så det kommer fler. Dessutom kämpar byråkraterna i ständig motvind. Jobbar de snabbare vänjer sig folk snabbt vid detta, och toleransen för avbrott och väntetider blir ännu mindre.
Dagens ”kunder” är överlag betydligt mer krävande än gårdagens ”undersåtar”. Kritiken mot Försäkringskassan är om något en påminnelse om hur lång tid som gått sedan medborgarna vänligt stod med mössan i hand och väntade på sina utbetalningar. Och om hur utsatta vi blivit när vår privatekonomi gjorts alltmer beroende av politikers och byråkraters välvilja.