Tanken var att tågtrafiken Luleå och Umeå skulle återupptas den första februari.
Tågen är dock fortsatt inställda. Man saknar fortfarande fungerande fordon.
Norrtågs problemvinter är väldokumenterad. Men problemen är inte nya.
Mellan 2008 och 2012 kom bara 78 procent av tågen i Norrbotten fram med mindre än 15 minuters försening enligt statistik som trafikverket tagit fram åt Dagens Nyheter (29/1).
Mer än var femte tåg kom alltså för sent (och då räknas inte inställda tåg in i statistiken). Det är sämst i landet.
Lördagen den 22 december, under fjolårets största resdag, reste jag själv med Norrtåg från Luleå till Umeå. Tåget gick faktiskt hela vägen, trots att termometern visade 28 minus på morgonen.
Betydligt mycket mer anmärkningsvärd än förseningen på cirka tio minuter var bristen på medresenärer. Säger jag att tåget var halvfullt då är jag väldigt generös.
För tillfället skrivs det mycket om alla som förlorat pengar på Northland-aktien. Betydligt mindre om det ras som vi alla är med och betalar via skattsedeln.
Frågan är om det i närtid finns underlag för att köra regional passagerartågtrafik på ett ekonomiskt försvarbart sätt i Norrbotten? Som det är nu tvingas vi betala för ingenting.