Ska Länstrafiken tuffa snett ?

Politik2006-04-25 06:30
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
PÅ TORSDAG HAR Länstrafiken i Norrbotten bolagsstämma. Då hamnar frågan om tåguthyrning förmodligen på bordet. Eller diskuteras åtminstone. Tanken är nämligen att Läns-trafiken ska ta över kostnader som staten inte mäktar med ? <br>Vitsen är att Malmbarnan ska få moderna Regina-tåg. Kanske redan till hösten. Och bättre vagnar behövs tveklöst också för de nuvarande skulle snart bli kulturmärkta om de inte invändigt skulle se ut som efter en uppgörelse mellan ett par motorcykelgäng. <br>Men det är förstås inte gratis om Länstrafiken ska sy ut kostymen med ytterligare några nummer. Länstrafiken i Norrbotten tvingas i så fall gå in i tåguthyrningsföretaget Transito och solidariskt borga för hela 8 miljarder tillsammans med sju andra länstrafikbolag. Dess-utom kostar ju den verksamheten ett okänt antal kronor i årliga underskott som måste täckas ?<br>Mjuknade snabbt<br>Länstrafiken har nog jobbigt ändå och är inte aktören som ska göra den här satsningen på tågen.<br>Nu är jag övertygad om att alla kommun-er inte ställer sig bakom det här. Boden lär säga tvärt nej. Det marker-ade också kommunalrådet Olle Lindström (m) vid ägarsamrådet häromveckan då däremot landstingsrådet Kent Ögren (s) drev frågan med stor kraft.<br>Vad jag förstått så var fyra fem socialdemokratiska kommunalråd på olika håll i länet också negativa, men vek sig till sist. De orkade inte stå emot när Ögren argumenterade och drev på. Med ett val in på knutarna brukar också socialdemokrat-iska pampar plötsligt kunna bli mjuka som gelégubbar.<br>Nya plattformar<br>Moderaten Hans Swedell i Kiruna, som sitter i Länstrafik-ens styrelse och brukar skryta över sin fina snabba bil, tillhör också dem som starkt ömmar för nya tåg på Malmbanan. Kanske för att betrakta dem från landsvägen ..? Men hans ställnings-tagande är inte alls nytt. Han har länge tillhört den stora skara som har krävt modernare vagnar än dagens. <br>Men det betyder absolut inte att Länstrafiken ska stå för kalaset. Och att kommunerna och landstinget ska borga för nysatsningen. Inte heller att landstinget ensamt ska ta på sig det hela. <br>Kent Ögren borde allt lägga ner energin på mer angelägna landstingsfrågor. Men region-samverkan och tågtrafik är tydligen intressantare än hälso- och sjukvården. Kanske för att andra områden skulle kunna skapa nya plattformar för Kent Ögren efter ett långt ifrån osannolikt regimskifte i landstinget? <br>Som landstingsledamot kan inte heller Hans Swedell gärna driva på för att landstinget ska stå upp och ta kostnaderna.<br>Mycket att göra, Ögren<br>Annars finns det väldigt mycket att sätta fingrarna i vid landstinget, Kent Ögren. <br>Exempelvis att äldre akut sjuka kan få vänta i nio timmar på att bli omhänder-tagna vid Sunderbyns och Gälli-vare sjukhus. Ett underskott på 21 miljoner för landstinget i Norrbotten första kvartalet och 48 miljoner sämre än i fjol trots ökade skatteintäkter samtidigt som det ser positivt ut på andra håll i landet. <br>Eller ta frågan om att norrbottningarna tvingas betala allra mest i hela landet för sjukhusvården. Eller varför inte väntetiderna i vården så länge vårdgarantin inte klaras av.<br>Visst, det finns visst en kuliss med tre andra landstingsråd också, men ett alldeles speciellt ansvar ligger förstås på Kent Ögren som är landstings-styrelsens ordförande. Det skulle därför inte skada om han ägnade mer tid åt sitt haltande landsting och mindre åt ut-flykter mot andra verksamheter som inte har ett dugg med hälso- och sjukvården att göra.<br>bo.ostman@kuriren.com