Rätt reklam, F21

Försvarets prova-på-kurser stärker folkförankringen.

Försvarets prova-på-kurser stärker folkförankringen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Politik2017-07-13 14:30
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

F 21:s militära sommarskola som P4 Norrbotten (12/7) berättade om häromdagen är ett gott initiativ för att attrahera ungdomar till det militära. Precis som nämndes i inslaget handlar tvåveckorskursen i första hand om att lära sig att arbeta i grupp, att underordna sig för att tillsammans nå ett mål och åsidosätta sina egna preferenser.

Det handlar även om att stärka Försvarets folkförankring som naturligt nog har försvagats under drygt två decennier av nedrustning. Även om pliktsystemet är återinfört behövs prova-på kurser för att få fram ett underlag som har rätt förutsättningar för att fylla behovet om de ungefär 4000 rekryter som försvaret behöver per år.

På tvåveckorskursen får ungdomarna känna på vad det militära livet innebär i verkligheten. Det låter som en betydligt bättre rekryteringsväg än de reklamsnuttar som Försvarsmakten visade i TV4 under våren. Det kanske inte är så konstigt att hamburgerkedjan McDonalds har gjort en egen reklamversion av att göra lumpen, "att göra Donken". Filmsnuttarna är nämligen förvillande lika. I

Försvarsmaktens filmer nämns ingenting om de faror och vad som krävs för att klara militärtjänstgöringen. Det sägs inget om att försvara vårt territorium och mänskliga rättigheter. Bara något luddigt om att flytta hemifrån, kamratskap och möjligheten att göra uppehåll i studierna. I mars i år dog en ung man under en militärövning utanför Boden. Militärlivet innebär att ta ansvar och det innebär risker. Det måste också framkomma när unga lockas till försvaret.

Inlägget