Högre lärarlöner och ökade förväntningar på elevernas prestationer. Det är OECD:s rekommendationer efter en analys av den svenska skolan.
Pisa-rapporten visade att svenska elevers kunskaper inom huvudområdena matematik, läsförståelse och naturvetenskap ligger under genomsnittet i de 34 OECD-länderna. Med den analys som presenterades i Rosenbad i tisdags pekar Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor, ut vägen mot en bättre svensk skola.
Länderna som är framgångsrika i Pisa-rapporten har fler undervisningstimmar än den svenska skolan. De har bättre disciplin och mindre skolk. Betygen kommer tidigare. Den mest avgörande faktorn är dock lärarna.
I Sverige är lärarlönerna som andel av BNP per capita mycket lägre än i de länder där skolresultaten ligger i topp. Där skolan är bra tjänar lärarna mycket pengar och har hög status.
”I de högpresterande länderna har lärarna högre löner men också tydliga karriärmöjligheter, vilket är väldigt viktigt”, konstaterade OECD:s Andreas Schleicher under presskonferensen.
I mångt och mycket innebär slutsatserna i rapporten ett erkännande för Jan Björklunds (FP) kunskapsskola. Utbildningsministern har satt välbehövligt fokus på elevernas kunskaper och genomfört reformer för ökad arbetsro både för lärare och elever.
Genom en ny skollag, en ny lärarutbildning, införandet av karriärtjänster och en legitimationsreform har lärarna hamnat i fokus för regeringens åtgärder. Med det förslag till minskad administrativ börda som Björklund presenterade i onsdags kan lärarna i dessutom i framtiden få mer tid för undervisning och mindre åt dokumentation.
Det var intressant att OECD:s utbildningsansvarige uppehöll sig så mycket vid elevernas egen inställning till skolarbetet. Svenska elever har låg uthållighet och lätt för att ge upp. Det är fråga som sällan diskuteras i den svenska debatten.
”I Sverige däremot säger många elever att bra resultat är en fråga om talang, tur, lärare och utbildningsmaterial i stället för att som i högpresterande länder se att den egna insatsen är viktig”, sade Andreas Schleicher.
Förhoppningsvis leder rapporten till en mer konstruktiv skoldebatt. Med OECD:s rapport i bakhuvudet kommer det att bli oerhört svårt för Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Ibrahim Baylan att fortsätta låtsas som att resurser och högre lärartäthet är svaren på skolans alla problem.
Experterna tror nämligen inte alls på honom. Det borde väljarna inte heller göra.
Sverige, som ligger under OECD-snittet i senaste Pisa-mätningen, ligger på tionde plats av alla OECD-länder när det gäller pengar som satsas på skolan. Vi får redan ut för lite av resurserna och att bara ösa mer pengar över skolan löser ingenting. Sambandet mellan klasstorlekar och elevernas resultat är också mycket små.
Frågor som den politiska vänstern gärna uppehåller sig vid, som vinster och valfrihet, resurser och lärartäthet har överlag väldigt liten betydelse. Det är uppenbart att det inte bara är eleverna som behöver lära om.