Noterat: Lidberg snurrar i rondellen

Politik2007-02-28 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
LITE YRVAKET verkade det allt när sossarnas nye gruppledare i Boden Torbjörn Lidberg (bilden till höger) försökte profilera sig vid fullmäktigemötet i måndags. Han tyckte inte att kommunen gjorde något för att få fart på ombyggnaden av väg 97
Ja, frågan har varit på tapeten
ett bra tag och det är ju lite anmärkningsvärt att Torbjörn Lidberg inte märkt hur kommunledningarna i Boden och Luleå tillsammans jobbat för att få hela vägen klar snarast möjligt. Och nu väntar på att arbetsplanen ska bli klar.
När Lidberg säger att taktiken verkar vara att vänta och se så har han inte hängt med helt
enkelt.
Inte heller när han påstår att visionen om förskottering till Vägverket verkar ha försvunnit.

Gemensam linje
Någon har sagt att "Tobbe"
Lidberg bara kan järnvägsfrågor. Det är möjligt. När det gäller vägar utan räls verkar han inte hänga med i alla fall.
Kommunalråden Olle Lindström (m) i Boden och Karl
Petersen (s) i Luleå jobbar tillsammans i en rad frågor. Och
inte minst när det gäller att skynda på vägbygget med hjälp av förskotteringar ligger de i startgroparna för att agera så snabbt det bara går. Det har
varit en gemensam linje sedan ett par år.
Men det är inte bara att
förskottera fram till den dag då vägen finns i den regionala
vägplanen.
Regeringen ska godkänna ett förskott och det finns dessutom ett tak för hur stora sådana
Vägverket får acceptera.
Det är inte bara Bodens och Luleås kommuner som knackar på dörren och ber om att få
förskottera för att få hela väg 97 klar så snart som möjligt.
Trycket är hårt från en rad kommuner runt om i landet där man har liknande idéer.
Mycket eftersatt på vägsidan också efter de socialdemokratiska regeringsåren vilket gör att arbeten försenas.

Dödsväg får vänta ...
Se bara på den väg norr om Uppsala där sex personer omkom i går. En väg som Vägverket inte anser är säker.
Men ombyggnaden och breddningen kan ändå ske tidigast 2011 eller 2012.
Att prioritera några rondeller längs Boden-vägen genom
förskotteringar finns inte ens i fantasin, Torbjörn Lidberg.