NOTERAT / KF viktigare än Luleåbor?

I DAG ska kommunalrådet Karl Petersen (s) i Luleå visa om han anser att KF:s och Ferruforms bästa är viktigare än Luleåbornas. Ska dessa betala 14 miljoner extra år efter år och tvingas till dagliga omvägar på 260 mil därför att Ferruform chansat och etablerat sig fel?  

Politik2005-12-19 06:30
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Trots att det finns en lösning som också kommunens tjänsteman förordat som innebär att Ferruforms transporter över Traktorvägen till de hyrda KF-lokalerna bara kan fördröjas med högst tio sekunder. Ett par grisblinkar?<BR>Karl Petersens olika ansikten<BR>Karl Petersen ska visa korten i dag när frågan avgörs i fullmäktige. Ser han till vad som är bäst för miljön och invånarna så accepterar han en ny ordentlig genomgång av frågan för bästa tänkbara lösning. Struntar han i miljö och Luleåbor så tutar han och kör och tvingar fram en onödig krök runt Ferruform på nya Björkskataleden för att få ryggdunkar av diverse KF- och Ferruform-toppar.<BR>Det stämmer illa i så fall när man jämför med senaste valrörelsens Karl Petersen och den Karl Petersen som startade på ett övertygande sätt som kommunalråd. Men det var då det. Under senare tid har han klivit snett ett antal gånger och glansen har mattats rejält.<BR>Hur upproriska ska Beijers vara då?<BR>I dag kan Karl Petersen bädda för något av en omstart genom att visa att han lyssnar till andra än rörelseägda KF, hyresvärd för Ferruform. Och visa att han inte underdånigt böjer knä för storföretag utan försöker finna bra lösningar för alla parter. Det är ju hans jobb.<BR>I den här frågan inkluderar det Beijers byggvaruhus som för 13 (!) år sedan etablerade sig i området sedan man fått löfte om den nya leden intill varuhuset. I dag vill tydligen inte kommunledningen ens göra den nya kröken lite närmare Beijers och lägga rondellen så att det blir lättare att nå företaget. Petersen påstår att Vägverket sagt nej, men Vägverket har inte ens granskat det alternativet.<BR>Samtidigt manar Petersen till politiskt uppror i Norrbotten därför att Gestamp Hardech inte fått 14 stödmiljoner till en investering på 90 miljoner i Luleå. Det går bra att skrika när man själv drabbas och är besviken, men hur upprorisk är det rimligt att man ska vara vid Beijers då, Karl Petersen?