Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
FÖRETAGSKLIMATET i Luleå diskuteras flitigt och jag tror också att kommunalrådet Karl Petersen (s) gör vad han förmår för att det ska bli lite bättre. Men det betyder inte att det fungerar så bra i praktiken och att han har alla med sig.<br>För en tid sedan chockhöjdes hyran för Café Pontus vid badhuset och sporthallen därför att man ville ha bort hyresgästen. Till 120.000 kronor vilket i praktiken var samma sak som en direkt uppsägning av ägaren. Men hyresnämnden fann inte att det var en marknadshyra utan ansåg i stället att hyran skulle fastställas till 85.000 kronor. 30 procent lägre alltså och sannerligen ingen marginell justering.<br>Kalkylerade med ett skadestånd<br>Men kommunen stod på sig, sade upp avtalet med hyresgästen och struntade blankt i hyresnämndens bedömning. Mycket anmärkningsvärt. Man höll fast vid uppsägningen trots att man visste att det betydde ett skadestånd till ägaren på minst en årshyra. Det beräknades till i runda tal 80.000 kronor och intäkter från ny verksamhet i lokalen skulle täcka det. Trodde man.<br>Ägaren vände sig dock till en advokat som krävde en ersättning på 450.000 kronor. Efter förhandlingar blev det till sist en förlikning och ett skadestånd på hela 200.000 kronor! 2,5 gånger högre än vad kommunen hade kalkylerat med när man drev igenom uppsägningen.<br>Så förbättras inte företagsklimatet<br>Så går det alltså till när Luleå kommun försöker bli av med affärsidkare därför att man vill ha annan verksamhet i lokalerna. En kommun som försöker förbättra och värna om sitt företagsklimat gör sig naturligtvis inte skyldig till sådana här utmanande ageranden för att manövrera ut enskilda näringsidkare. När man kallt räknar med att ett skadestånd till företagare som körs på porten ska kunna täckas genom andra verksamheter så har man passerat gränsen för vad som är anständigt uppträdande i affärssammanhang.<br>Det är tråkigt att Luleå kommun behandlar företagare så illa. Det innebär inte bara att det blir svårare att klättra upp från bottenläget i Svenskt Näringslivs rankning utan framför allt att man sänder ut negativa signaler även utanför kommunen om hur företagare behandlas. <br>En stor eller liten näringsidkare ska inte spela något roll. Men i Luleå tycks man tydligen inte ha särskilt svårt för att trampa på de mindre.<br>