MP gasar för hårt

Den bilfientliga politiken förstärks

Utan hänsyn till människors villkor att själva driva omställningen.

Utan hänsyn till människors villkor att själva driva omställningen.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Politik2018-08-13 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

När Miljöpartiet talar om omställningen till ett hållbart samhälle finns det anledning att dra öronen åt sig. Den har hittills inneburit mer dyra symbolåtgärder än faktiska resultat. Men MP ger inte upp, utan har nu presenterat sina prioriterade områden för 50 miljarder kronor i gröna investeringar under nästa mandatperiod.

En stor del av ambitionerna riktas mot att stoppa bilismen för att få ett fossilfritt samhälle 2030. De redan bekanta höghastighetstågen kommer att ta en stor del av budgeten i anspråk, och med säkerhet leda till att det eftersatta underhållet av befintliga vägar och järnvägar förvärras ytterligare. Dessutom vill MP bygga 1 000 nya cykelbanor för att erbjuda alternativ till bilåkande i tätorter, samt införa möjligheten att beskatta privata parkeringar vid arbetsplatser och köpcentrum.

Den bilfientliga politiken förstärks således. Fungerande cykelvägar och tåg som alternativ måste naturligtvis finnas, men att beskatta parkeringar är ren bestraffning. MP har redan gjort det ogynnsamt att ta bilen. De som ändå väljer den gör det således för att de inte har något alternativ.

MP vill dock premiera en viss typ av bilåkande genom fler laddstationer till elbilar och satsningar på miljövänliga drivmedel. Partiet vill också utreda en glesbygdsbonus för miljöbilar i områden där kollektivtrafiken är sällsynt. Att MP erkänner glesbygdens bilberoende är ett fall framåt, men en glesbygdsbonus blir en droppe i det stora vattenfall av straffbeskattningar som särskilt drabbat landsbygden. Att staten premierar vissa drivmedel framför andra tenderar dessutom att leda till att bilägare bestraffas så fort regeringen ändrar sig.

Det är dock inte bara det privata resandet med bil, eller för den delen flyg, som MP riktar in sig på. Partiet vill även göra det lönsamt att investera i förnybar el, samt främja nya tekniska lösningar som kan minska utsläppen från industrin.

Utvecklingen mot grönare industrier är dock inte avhängig svenska statens åtgärder, vilket MP verkar tro. Många företag och privatpersoner är också engagerade för utsläppsminskningar. Om MP i stället ville göra det mer gynnsamt för företag skulle betydligt mer pengar finnas för att investera i nya tekniska lösningar.

Den gröna omställningen sker redan och det i allt högre tempo. Att trycka på gasen så som MP vill vore dock att göra klimatet en björntjänst. Det skulle till exempel krävas att äldre bilar, vilket om några år kan vara bilar som köpts i dag, skrotas för att hela tiden ersättas av nya. Det leder till ökad belastning på miljön vid tillverkningen av till exempel elbilar. MP gör därför bättre i att dra ned på takten och ta mer hänsyn till människors villkor att själva driva omställningen.

Ledare