Meningslös elcykelpremie

När premien försvann, försvann även intresset för elcyklarna.

När premien försvann, försvann även intresset för elcyklarna.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Politik2019-08-28 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.

Elcykelpremien utgjorde sannolikt det mest använda klimatpolitiska slagträet i 2018 års valrörelse. Dyr symbolpolitik menade kritikerna medan tillskyndarna såg framför sig att det skulle minska biltrafiken och bidra till en bättre luft i stadsmiljö. 1 miljard kronor avsattes år 2018 och någon gång på hösten tog pengarna slut. Några nya avsattes inte i kommande budgetar.

Naturvårdsverket som nu utvärderat elcykelpremien säger sig inte kunna slå fast om den ledde till mindre utsläpp och ökad cykelanvändning (P4 Norrbotten 27/8). Klart är dock att intresset för elcykel minskade markant när subventionen på 25 procent upp till 40 000 kronor togs bort.

Våren 2018 svarade 30 procent att de kunde tänka sig ett köp. Nu har intresset sjunkit till fem procent, enligt If försäkring. Det var en miljard kronor som exempelvis kunde satsats på renare havsmiljö.