(m) i Norrbotten ställer krav på regeringen

Politik2007-04-17 06:00
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
I NORRBOTTEN har moderaterna tuffat till sig mot regeringen inför årsstämman på lördag. En hel katalog med åtgärder ställs i ett styrelseförslag till en omfattande skrivelse. Moderaterna vill inte bara ha en positiv utveckling i Sverige i stort utan kräver också en politik som
under de kommande åren bidrar till en positiv utveckling för Norrbotten. Hela 39 olika punkter har skrivits ner, en lista som kan bli ännu längre efter lördagens möte.
"Vi måste framhålla vårt norrbottniska perspektiv på den politik som regeringen kommer att föra under de närmaste åren", framhåller avgående länsordföranden Krister Hammarbergh som ju också sitter i riksdagen.
Visst, det är bra att moderaterna inte sitter med armarna i kors i Norrbotten utan visar att vad som gäller i Blekinge, Stockholm eller Dalsland inte behöver gälla längst i norr.

Otakt om järnväg
Förutsättningarna är ju olika på många områden så det gäller att från ett lokalt plan betona det som är viktigt i Norrbotten.
Men helt i takt går man inte. I förslaget till skrivelse till regeringen står det inte en bokstav om Norrbotniabanan. Bara att man ska uppgradera järnvägsnätet för att kunna trygga industrins behov av rationella transporter - och det är ju så vagt att det kan betyda vad som helst
Lite märkligt blir det när jag samtidigt läser de tio motionerna till stämman på lördag. I en kräver aktive Bo Hultin i Boden, ingen har flera motioner förstås, att partiet ska verka för att Norrbotniabanan byggs ut. Han får stöd av styrelsen i en lång skrivning. Men när MUF i årets längsta motion ifrågasätter banan om den inte byggs med enbart privata medel, så avfärdas det med en enda
beslutsrad på tre ord: "Att avslå motionen."

Poliser överallt
Bo Hultin kräver vidare att hans parti ska verka för att strandskyddet inte skärps ytterligare i Norrbotten och Norrlands
inland. Dessutom vill han att Barentssekretariat i norr Sverige och förbundsstyrelsen bifaller också båda motionerna.
Lars Häggström i Arvidsjaur är också en flitig motionsskrivare. Han vill ge eleverna möjlighet till större ansvarstagande för studierna och anpassa studietakten till deras behov. Vidare kräver han att man inte minskar polisverksamheten i de mindre kommunerna och får medhåll i båda fallen av förbundsstyrelsen som i sin skrivelse också trycker hårt på polisiär närvaro i samma kommuner. Bifall blir det också till Häggströms krav att frivilliga försvarsorganisationerna ska lyftas fram tydligare som en viktig del i samhällets krishantering.
Helena Nordvall i Boden har lite svårare att få totalt gehör för sina motioner om bentäthetsmätning och om motion på arbetstid.
Men var håller alla andra motionärer hus? Tre motionärer plus en MUF-motion är i tunnaste laget för länets näst största parti.

Nej till storlänet
Moderaternas förbundsstyrelse säger också blankt nej till att det bildas storlän enligt ansvarskommitténs förslag. Man anser att det skapar nya i stället för att lösa gamla problem. Visst, förslaget skulle göra Norrbotten till en exotisk plats strax bortom det bortersta i ett jättelikt Norrlandslän.
Luleå tekniska universitet vill man dessutom göra till ett fristående, något som det knappast blir diskussion kring vid stämman men däremot med
socialdemokraterna som ser statlig styrning som förutsättning för det allra mesta.

Kärnkraft och vägar
Det är också intressant att
moderaterna i Norrbotten tänker trycka på hos regeringen för att den ska försöka träffa en överenskommelse över blockgränsen om att kärnkraften ska kunna utvecklas. Och i samma veva kräver de att hushållens elskatter i Norrbotten ska sänkas. Dessutom tycker man att det ska ses över möjligheterna att utveckla vattenkraften i biflöden till redan utbyggda älvar.
När det gäller vägarna vill man att separerade vägbanor prioriteras i länet när det gäller
E4, E10 och väg 97 mellan
Boden och Luleå.
Ja, det är nog trots allt viktigt att göra något åt vägarna i Norrbotten innan man ger sig in i ekonomiska vågspel som en Norrbotniabana - även om vice statsministern Maud Olofsson sa att hon har den högt på önskelistan när hon besökte Luleå i går för vårbudgetpresentationen.