Luleå-Kiruna får motortåg?
Detta är en ledare. Artikeln uttrycker tidningens opinionsbildande linje. Norrbottens-Kurirens politiska etikett är oberoende moderat.
Det är naturligtvis i högsta grad diskutabelt om landstinget med stora ekonomiska problem samtidigt ska lägga 25 miljoner på tågtrafik. Landstinget ska ägna sig åt sjuk- och hälsovård och låta andra aktörer sköta tågtrafiken. Nu pekar man på tillgängligheten och på att sjukresorna från inre delarna av länet till Sunderbyn som blir enklare och billigare med tåg än med taxi. Ett motortåg kommer också att gå på andra tider på dagen än den trafik som SJ nu upphandlat. Men ändå tål det att diskuteras om landstinget ska satsa i tågtrafik samtidigt som OBS-platser läggs ner och vårdplatser försvinner och det enda som finns i den tomma kassalådan är ett instängt eko…Förlorar på gungorna, tar igen på karusellerna
Det var för övrigt överraskande att SJ kom tillbaka och vann upphandlingen om tågtrafiken i övre Norrland. Vid de båda senaste upphandlingarna har ju SJ varit rejält på efterkälken. Men nu har man uppenbarligen lagt rena
rövarbudet för att få trafiken och tänker finansiera den med intäkter från riktigt lönsamma linjer.Och i det läget är det svårt för andra att konkurrera. Det leder till att SJ blir ensam om all fjärrtrafik i landet och det är naturligtvis ingen tillfredsställande situation. Först kan SJ välja ut bären på tårtan och ta de lönsamma linjerna. Sedan går man in och använder pengar från dessa till att konkurrera ut dem som försöker driva trafik på mindre lönsamma linjer.Nej, det behövs verklig konkurrens och renare tag. Det är ingen tillfredsställande situation i dag. I norr räcker det tydligen också för SJ att sätta in nyrenoverade 80-talsvagnar som rörelsehindrade får problem att komma upp i -
eller inte alls klarar av det. Ändå ska det finnas full tillgänglighet även för dessa 2010. Det ska bli intressant att se hur SJ klarar det kravet.