Dags för en nystart för nollvisionen, skrev riksdagsledamoten Leif Pettersson (S) på gårdagens debattsida.
"Under flera år sjönk antalet döda och skadade i trafiken. Men år 2011 blev trenden negativ. 334 personer dog i trafiken jämfört med 266 personer år 2010. Regeringen tar få initiativ på trafiksäkerhetsområdet. Man har helt enkelt prioriterat ner arbetet med nollvisionen", skrev Pettersson. Visst kan man som riksdagsledamot göra det enkelt för sig och skylla allt som är "dåligt" på regeringen. Men är det särskilt renhårigt att med dessa siffror som stöd påstå att trafiksäkerhetsarbetet är nedprioriteterat?
2010 omkom 266 svenskar i trafiken, och det är den lägsta siffran på hundra år. 2011 steg antalet döda i trafiken mycket riktigt till 334 personer. Men trots att antalet omkomna ökade 2011 jämfört med året innan så var förra årets siffror de näst bästa sedan 1942!
Internationellt låg Sverige också i topp med 2,8 dödsfall per 100.000 invånare. EU-snittet var 6,1.
Att göra som Leif Pettersson, och jämföra dödstalen under två år och komma till slutsatsen att regeringen prioriterat ner trafiksäkerhetsarbetet, är magstarkt - på gränsen till ohederligt.
Är det något jag gärna skulle vilja ha en nollvision för så är det faktiskt nollvisioner.
Ungdomsarbetslöshet, bränder, hemlöshet, rökning, skador i vården. Ämnet spelar ingen roll, så fort politiker stöter på ett problem nu för tiden så börjar det hojtas om nollvisioner.
I mars 2008 presenterade regeringen till exempel en nollvision mot självmord. Sedan dess har självklart inte mycket hänt. Ungefär lika många tar sina liv som före, trots en godhjärtad och omtänksam nollvision.
Varje självmord är givetvis onödigt och tragiskt, men att inbilla sig att en statlig nollvision gör att det går att hindra vartenda ett?!
Ifrågasätter man dessa utopiska nollvisioner för självmord och dödsoffer i trafiken anklagas man för att tycka att det är bra att folk dör. Men jag tycker nästan det verkar finnas en religiös övertygelse om visionernas förträfflighet.
Noll dödsoffer i trafiken är fullständigt orealistiskt. Bilar är både hårda och kraftfulla maskiner. De framförs dessutom av människor, fulla med alla möjliga sorters fel och brister. Det enda möjliga sättet att uppfylla nollvisionen i trafiken är om människor slutar köra bil. Det enda sättet att förhinda alla självmord är att folk slutar leva.
Människor dör även varje år av getingstick och influensa. När kommer nollvisionerna där?
Säkerhetstänkandet är i dag välutvecklat och till stora delar är det naturligtvis väldigt bra. Men ibland tycker jag att går till överdrift.
I dag kan du inte ens gå ombord på ett flygplan med en schampoflaska i väskan. Sätter du inte cykelhjälm på tonåringen väntar böter. Och förresten, de här reflexvästarna som folk så ofta går omkring med nuförtiden. Åker de ens av inomhus?